miercuri, 26 iunie 2013

Cu capu-n nori

M-am luat cu grataru si haleala si am ratat ocazia sa scriu de primu zbor al lui Airbus 350. Acest nou avion face parte din pasionantu razboi Boeing vs. Airbus, este replica europeana a lui Dreamliner, despre care am scris aici
Da, acum citeva zile a avut loc primul zbor al lui Airbus 350, http://www.a350xwbfirstflight.com/ se pare ca planul a functionat perfect, primul zbor a avut loc cu doar citeva zile inaintea expozitiei de la „Le Bourges“, una din cele mai mari expozitii de avioane din lume. Si desigur a zburat apoi la Le Bourges, acolo unde se fac marile afaceri. Airbus a primit comenzi in valoare de 68 Miliarde dolari, pt. 466 de avioane, in timp ce Boieng „doar“ 442 avioane in valoare de „doar“ 66 Miliarde. Picant e ca soc. Americana, United Airlines a comandat 35 bucati Airbus 350.

Da ce e deosebit la A350? La fel ca Dreamliner, respectiv Boeing 787, o mare parte din structura de rezistenta e din fibra de carbon. Ce e fibra de carbon? E formata din firicele extrem de subtiri si de rezistente, firicele care se obtin din petrol, printr-un procedeu complicat si f. mare consumator de energie, procedeu numit piroliza. Asta-l face si f. scump. Caracteristicile mecanice sunt exceptionale, la o densitate de numa 1,8 are un modul de elasticitate de pina la 180000, comparind cu Alu, densitate de 2,8 cu modul 70000, deci posibilitati enorme de a reduce greutatea.
Nu numa materialu e scump da si fabricatia, fibra trebuie combinata cu o rasina, rasina care lipeste fibrele intre ele si prin intarire formeaza structura respectiva. Unde mai punem ca uneori rasina trebuie „coapta“, polimerizata, intr-un cuptor enorm, autoclava, si sub presiune, deci mari costuri si mare consum de energie.

Da sa lasam pozele sa vorbeasca, una din ele e facuta de mine.

Data viitoare vom vorbi de dragoste, de prima mea dragoste!

10 comentarii:

  1. Asta e chiar interesant.
    Mereu m-am întrebat cum produc fuselajul din fibre+rășină.
    Că e mare, zic - nu-i ca și cum dai pensulă să faci o aripă de mașină ori capotă de motor.
    (da, știu că e cu matriță la presiune, da' zic și io)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. in ultimii ani s-a investit enorm in aceasta tehnologie. De fapt fabricarea structurilor mari in serie a inceput cu iahturi da s-a dezvoltat puternic cu eolienele, care ajung la 75 de metrii lungimea unei pale. Vezi aici http://la-neamtu-tiganu.blogspot.de/2012/10/morile-de-vint.html

      pe vremuri la firmele astea vedeai o multime de muieri, care stateau cu curu-n sus si cu minutele lor gingase, rulau fibrele si rasina. Acum s-a automatizat putenic, evident roboti de toate dimensiunile, dar asta e azi economic doar prin faptu ca se produce o serie mare.
      In germania cel mai mare centru de cercetare in acest domeniu e CFK Valley, in Stade, se gasesc f. multe info pe net.

      Ștergere
  2. Trebuie sa fie al dracului de scump sa faci un avion de ala.
    Eu ca un pasionat de biciclete m-am tot uitat dupa niste cadre de carbon, dar ca sa vezi... sunt de multe tipuri si sunt pretentioase rau, ba mai sunt si foarte scumpe. Se fisureaza usor comparativ cu otelul (stiu ca e o comparatie complet deplasata fata de ceea ce se discuta aici) si la cele 90 de kilograme alea mele... o bicicleta de 6-7 kg nu-mi inspira deloc incredere. E prea elastica, rapida si scoate un usor ecou... :)
    Mie avioanele astea noi mi se par extrem de elegante.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. pretu fibrei de carbon e, in calitate de aviatie, de ca. 100-120€, pe kg. In calitate de bicicleta, sau articole sportive e de ca. 30, comparind cu otelu obisnuit ca, 1€, inox ca. 3€, alu din seria sudabila 6xxx, ca 5€, desigur e f. scump. Daca mai socotim si fabricatia care uneori are nevoie de o autoclava imensa cu consumu respectiv de energie, ajungem desigur la un pret f. mare. Dar se obtine o reducere masiva de greutate, asta-nseamna reducere masiva de consum, si tot efectu bulgarelui de zapada, consum mic inseamna mai putin kerosen in rezervoare, deci greutatea de decolare scade, deci sunt suficiente motoare mai ´mici, deci distanta de decolare mai scurta, etc.

      daca e vorba de bicicleta se schimba conditiile, din motive de rezistenta mica la impact, respectiv la pietre, o asemenea bicicleta ar fi buna pt. curse de sosea, in nici un caz pt. mountain bike, in privinta increderii nu trebuie sa-ti faci grije, una facuta la meserie e mai sigura decit una sudata in China, unde se sudeaza de fapt 90% din ramele bicicletelor, incl. alea scumpe.

      P.S O chestie interesanta ar fi sa-ncerci sa-ti confectionezi singur o rama, nu e chiar atit de greu pe cit pare.

      Ștergere
    2. ar mai fi ceva, pt. calculul pretului trebuie considerat si rasina, aceasta e relativ ieftina, ca 1-2€, cea mai ieftina, poliester, pina la 10 cea mai scumpa, cea epoxy. Cantitatea de rasina la kg. de material depinde de tehnologie, la laminatul manual ca. 70% parti de volum, la sisteme la cald, sub presiune, ca. 40%.

      Inca o chestie destul de picanta, Boeing a anuntat ca la noul 777 se va reveni, in parte, la structura de Alu!?

      Ștergere
    3. un link fr. interesant, cum sa-ti faci singur bicicleta de carbon, greutatea ramei, numai 1,4kg, costuri material ca. 200$, munca ca. 100 de ore.

      Ștergere
  3. am uita linku http://theprojectjunkie.com/bicycles-bike-components/homemade-carbon-fiber-bike-project.html

    RăspundețiȘtergere
  4. Foarte foarte interesant!
    Eu cu siguranta nu ma voi inhama la asa proiect pe motiv de lipsa de vreme si bani. Exista cadre din otel cu o greutate sub 2kg (1980gr cu vopsea cu tot), facute la mare meserie, eu am avut unul dar l-am dat pentru ca nu mi se potrivea ca si marime.
    Cadrul acela trebuieste facut la anumite dimensiuni pentru a putea accepta restul componentelor si acolo e destul de pretentioasa manopera. Nu stiu cat de mult 'se merita' pentru ca un cadru bun se poate achizitiona la 3-4 sute de E. Daca socotim ora de manopera sa zicem cu un 5$/ora deja cifrele nu mai arata bine deloc. Dar pentru un pasionat poate insemna foarte mult posibilitatea sa isi construiasca bicicleta dupa propria conformatie fizica.

    RăspundețiȘtergere
  5. De ce ți-ai face bicicletă când poți să-ți faci avion?
    http://stargazer2006.online.fr/
    Burt rulz!

    RăspundețiȘtergere
  6. Raspunsul nu e greu de dat la intrebarea ta:
    Unii au mania cataratului, altii au mania paharului, altii sunt innebuniti dupa ridicat greutati, unii viseaza cifre altii forme geometrice.
    Eu personal intru in sevraj daca nu ma dau cu bicicleta 2-3 zile. Nu m-am mai urcat intr-un tramvai sau autobuz in oras de ani de zile, iarna, vara ce conteaza? sa pedalam cu spor! :)

    RăspundețiȘtergere