joi, 3 mai 2012

Epilog, trist, IAR93

Am ajuns la sfirsit, la sfirsit se trag concluziile. Intrebarea de baza, a fost IAR 93 un avion reusit? La aceasta intrebare se poate raspunde cu un hotarit, NU, IAR 93 nu a fost un avion reusit. De ce?
As imparti cauzele nereusitei in mai multe categorii, prima
Proiectarea
Nu voi incerca sa-mi(ne) gasim scuze, eram cu totii incepatori.

  • Motorizarea; ar fi trebuit sa fie clar din start ca motoarele pe care le avem la dispozitie, respectiv RR Viper sunt mult prea mici, vorba aia la omu sarac nici caii nu trag. Am incercat sa construim un avion si mai apoi sa-i punem motoare, ceea ce a fost o mare greseala. Ar fi trebuit sa-ncepem exact pe dos, sa construim avionul in jurul, in functie de motoare. Configuratia aleasa pt. instalarea motoarelor a condus la un tub prelungitor, in posterior, extrem de lung si greu si la niste prize de aer complicate si grele. Mult mai eficient ar fi fost o configuratie Alpha-Jet sau chiar Fairchild, cu motoare cumva atasate, s-ar fi obtinut o structura mai usoara.
  • Trenul de aterizare; din motive de cerinta client, respectiv armata, s-a proiectat un tren care sa permita aterizarea pe piste sumar amenajate. Asta a dus la niste roti monstruos de mari, ca de tractor, de joasa presiune. Trenu a fost din Alu sudat, ceea ce l-a facut extrem de voluminos. Aceasta a dus la o sectiune extrem de mare in zona fuselajului central ceea ce a marit dramatic rezistenta la inaintare.
  •  Fuselajul era mult prea lung, ramasesera, la serie, spatii nefolosite, de ex. intre C16-18, ceea ce a adus greutate suplimentare.
  • Ar fi trebuit simplificat la maxim, scos voletul de bord de atac.
Organizarea
Sse stie ca organizarea nu e, in general, cea mai mare tarie a romanilor, voi puncta doar citeva aspecte:
  • Hotarirea de a infiinta o fabrica de avioane pe ogor la Craiova a fost, pt. programul IAR93, o catastrofa, tocmai in perioada in care zbura prototipul si se concepea seria toate fortele erau ocupate sa rezolve probleme elementare de fabricatie, nimeni nu avea capul frei pt. imbunatatiri.
  • de regula un prototip e folosit pt. a invata ceva despre produsul respctiv, pt. a-i descoperii slabiciunile. Din pacate prototipul IAR 93 a fost un obiect de defilare, desi se-nfintase Centrul de incercari in Zbor, condus de Barbalau, totusi a fost f. slab intrumentalizat si nu a oferit proiectantului informatii suficiente.
  • Industria orizontala nu era pregatita sa sustina un program de aviatie.
  • Nici relatia cu sirbii nu a decurs asa de lin cum ar fi trebuit. In constelatia aceea era f. greu de impus idei, solutii noi, de imbunatatire, comunicarea era f. greoaie.
  • Lipsa celor mai elementare informatii din ce se-ntimpla-n lume in domeniu. Odata au fost citiva la Le Bourges, la expozitia de avioane, au facut poze, am studiat pozele alea cu lupa, incercam sa-nvatam din ele. Am vazut Top Gun de cel putin 20 de ori, incercam sa fiu atent la toate detaliile tehnice.
Situatia generala a Romaniei
Cine a trait acele timpuri stie ca totul se reducea la supravietuire. trebuia sa fii un mare pasionat sa te poti concentra la creativitate, in conditiile in care iarna se lucra cu manusi in mina si cu nelipsita sticla de votca pt. incalzire.
Ma-ncearca o mare parere de rau ca n-am reusit mai mult, totusi am intilnit oameni minunati cu care am fost si sunt prieten de o a viata. Din fericire programul 99 s-a nascut ceva mai norocos.

Si am incalecat p-o sa si v-am spus povestea asa si au trait fericiti pin-la adinci batrineti si daca n-au murit mai traiesc si azi.

Va multumesc pt. atentie!

13 comentarii:

  1. Domnule inginer, apreciez aceste articole, sper să continuaţi cu 99 şi 95. Cu mult respect, un tânăr inginer de aviaţie.

    RăspundețiȘtergere
  2. Va multumim mult pentru toate postarile, sunt foarte interesante, mai ales acestea despre aviatie.

    RăspundețiȘtergere
  3. Sa o tineti tot asa dle inginer , f interesante

    RăspundețiȘtergere
  4. Multumesc de aprecieri, sunt extrem de surprins, nu credeam ca am aptitudini de povestitor si nu credeam ca subiectul "aviatie" e atit de interesant.
    Ma uit la statistica blogului si desi am avut f. putine comentare, vad ca am avut in aprilie ca. 6000 de accesari, mi se pare enorm pt. un blog fara pretentii, doar din amuzament.
    Asa ca ma simt "constrins" sa continui, voi incepe, in curind, in curind pe ecrane, un ciclu IAR99.

    Lasati computerele deschise!

    RăspundețiȘtergere
  5. Oho sunt destui pe www care sunt grav contaminati de microbul aviatiei pentru care povestirile dvs. sunt aur nu alta. Asteptam cu nerabdarea urmarea, IAR-99 si poate in final IAR-95!

    Numai de bine,
    E.S.

    RăspundețiȘtergere
  6. Foarte interesant.
    Chiar daca nu comentam suntem multi care citim

    RăspundețiȘtergere
  7. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  8. O adevarata recreere sa citesti aceste articole care din pacate sunt atat de putine la noi. In timp ce alti se lauda cu realizarile lor, noi nu le bagam in seama. Raman dator cu o sticla de palinca de pruna originala, atunci cand timpul te va aduce pe acasa, prin Bucuresti adica!
    Sincere multumiri pentru privilegiul de aputea republica articolele pe celalat blog.
    Multa sanatate! George GMT

    RăspundețiȘtergere
  9. Sunteţi un povestitor remarcabil, redutabil. Sper să nu faceţi parte din USR, că v-aţi stîrni mulţi inimici.

    RăspundețiȘtergere
  10. Imi pare rau ca trebuie sa o spun, dar in afara de tonul ironic, articolul nu are prea multa informatie reala si mai ales nu este prea obiectiv. Ex. - orice avion are spatii goale in interior iar acesta nu este neaparat un dezavantaj, existand posibilitatea, in cazul unei modernizari, de a monta noi echipamente, rezervoare, etc. Afirmatiile despre trenul de aterizare sunt absolut gratuite - am vazut avionul aterizand foarte dur pe pamant si nu a avut nici un fel de avarie.
    Cred ca articolul ar fi avut mult mai mult de castigat daca era de un subiectivism mai putin feroce si daca aducea mai multe informatii din lumea reala (interviuri cu piloti care l-au zburat, cariera operationala la Craiova si la Ianca, informatii despre decizia de retragere din serviciu, cariera J-22 Orao in aviatia sarba unde zboara foarte bine merci si acum, etc),

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Alex, articolele mele sunt doar niste amintiri, nu au scopu de a aduce informatii, si:
      1. Nu este adevarat, nu orice avion are spatiu neutilizat, vezi MIG 21, 29 sau Eurofighter, avionu nu e sifragerie sa puna nefasta flori si mileuri. Un spatiu mare nefolosit arata ca proiectarea a fost defectuasa. Un avion optimizat nu are nici un mm cub nefolosit, numai asa se reduce la maxim rezistenta la inaintare si greutatea.
      2. Cred ca nu ai inteles chestia cu trenu de aterizare. repet, trenu e f. mare pt. ca e proiectat pt. terenuri sumar amenajate, nu are nici o legatura cu aterizarea pe teren dur!?
      3. Nu am info privind decizia de retragere de la zbor, am plecat din Ro de peste 20 de ani!

      Evident ca totu e subiectiv, am iubit acest avion, face parte din tineretea mea.

      Ștergere
  11. pentru noi, nespecialistii "povestirile" dvs. sunt frumoase, tocmai prin prisma faptului ca acest face ca informatiile transmise sa fie usor de asimilat...
    nu stiu, parca totul devine film...
    un bunic le povesteste nepoteilor la lumina unui foc , povesti nemuritoare...si orice poveste trebuie sa aiba DOAR un sambure de adevar... restul e frumusetea povestirii...
    DA, IUBIM IAR mai ales IAR99 si chiar , cum ar spune multi vechiturile sau ratarile de IAR 93/95 etc...
    eu cred ca sunt REALIZARI, posi importanti pe drumul care poate deveni o poteca sau chiar o autostrada spre REALIZAREA AVIONULUI DE LUPTA ROMANESC...
    inca eu mai cred,
    ca mai exista "oameni daruiti" ca echipa de SUPERMANI care ati facut IAR93/95/99...
    inca mai exista o farama de SPERANTA si Romanica noastra...
    ne vom trezi, Romanica VA CRESTE in ROMANIA MARE si BOGATA si va avea si bani pt CERCETARE si FABRICARE de AVIOANE !
    posibilitati tehnice AZI sunt infinite, nu exista sa nu fie rezolvata orice problema cu ceva sprijin din afara....
    Domnul nu ne-a uitat si nu ne va lasa in starea asta...........
    tren de aterizare mai mare pt teren accidentat/grosier etc il aveau avioanele sovietice, in special Su-24/25 parca...
    JAS39Gripen e facut sa aterizeze pe orice sosea...F-16 are nevoie de pista speciala......

    RăspundețiȘtergere
  12. Aveti cumva mai multe informatii despre incercarea de a se monta canarduri fixe pe IAR-93?
    Sursele existente pe net sint foarte sarace in privinta asta, de fapt mai mult poze pe care le-a adunat intr-o postare fara detalii tehnice (www.tehnomil.net/2012/06/01/iar-93-canard/) si m-ar interesa sa aflu mai multe informatii despre ce se urmarea de fapt si daca testele au avut succes sau nu.

    RăspundețiȘtergere