CALUGARUL..
17-07-2012 at 17:46
bd
Motanul e ceea ce noi, oamenii, cautam in timp ce ne consumam secundele vietii noastre : bunatatea. Motanul mi-a fost prieten virtual si-m’ este si-acum, pentru mine el nu va muri decit o data cu mine. Eu am avut multe dialoguri cu el si m-am bucurat mult de prezenta lui in viata mea. Eheeei, ce vremuri, tu! Cit de nebuni am fostara si noi! Cum am transformat noi amaritul ala de forum de la Ziua, intr-o claca frumoasa, in care ne-am iubit si ne-am bucurat, si ne-am intristat, si ne-am balacarit, si ne-am facut scut impotriva imposturii si a jegului, care impostura si jeg au reusit pina la urma sa puna stapinire pe ce-a mai ramas din acel forum majestuos.
Vezi, tu, bd, cu adevarat noi oamenii suntem creaturi ale Divinitatii, pentru ca, numai noi, oamenii, putem sa imitam pe Creator, facind din doua cifre: 0 si 1, un univers, in care cei care-l locuisc sa se iubeasca, sa se urasca, … sa traiasca, asa cum Creatorul a facut din mila si jertfa Lui, universul.
Si, stau si ma intreb, si te intreb si pe tine, bd: de ce, noi oamenii, avem stari, si nu avem doar o stare? De ce trecem prin stari, de ce ne plictisim de ceva si cautam altceva?, si de ce parasim acel altceva si ne aruncam in bratele altcuiva, si tot asa? De ce suntem atit de schimbatori? Ce cautam? Ce dorim? … Multi dintre cei care au fost “luptatori” si contribuitori forumisti, s-au lasat, s-au retras. Ce s-a intimplat cu ei? Si-au spus gindurile si nu au mai fost capabili sa mai vina cu ceva nou? Nu le-a mai placut “joaca” dea comunicatul? Nu le-a mai parut interesant acest mod de a comunica si de a schimba idei? Ce-o mai face “prietena” noastra katty? dar Cassandra? Suntem noi, oamenii, ca niste bureti pe care daca-i storci nu mai pot acumula nimic?, doar se usuca si mor in nulitate, in uitare, in anonimat? Eu sunt convins ca multi dintre vechii forumisti mai vin pe la ziua veche si trag un ochi, dar pleaca repede pentru ca nu mai regasesc aici ceea ce le-a fost lor drag. Pacat ca formatul acelui forum nu a putut fi recuperat si redat noua, celor care l-am facut si transformat in cel mai atractiv si elevat forum de pe netul romanesc.
Motanul va trai mult in amintirea noastra, si, datorita acestor amintiri el nu va muri curind-curind. Eu as fi dorit, sincer, sa stiu mai mult despre el, despre realitatea in care traia, dar nu mi-a fost dat. Oricum, aceste lucruri ar fi fost doar un detaliu, care nu stiu cit m-ar fi satisfacut; eu l-am iubit si-l iubesc pentru ceea ce mi-a dat.
p.s. – intre timp, a murit potaia vecinului?
**************
A fost odata, ca niciodata o adunatura de neandertali forumisti, primele forumuri, pa ziaru ZIUA, au trecut anii, unu ne-a parasit, motanu incaltat, oltean, american, poate cel mai bun..
Adio motane!
A aparut cea mai grozava carte a anului, o aventura savuroasa in lumea aviatiei anilor 70-80. Comenzi direct la avioane@gmx.de Cartea "Si noi am construit avioane" se poata procura si de la magazinul Pilotshop din Baneasa: PilotShop Baneasa Adresa: Sos. Bucuresti-Ploiesti nr. 24-28, sector 1, Bucuresti, 014052 Mobil (Vodafone): +40 770 951 700 Telefon: +4 031 425 3387 Fax: +4 031 425 3388 E-mail: office@pilotshop.ro Program de lucru: Luni-Vineri 09:00-17:00
marți, 17 iulie 2012
joi, 12 iulie 2012
50 de ani Rolling Stone
va amintiti?
When I'm drivin' in my car
and that man comes on the radio
and he's tellin' me more and more
about some useless information
supposed to fire my imagination.
I can't get no, oh no no no.
Hey hey hey, that's what I say.
I can't get no satisfaction,
I can't get no satisfaction.
'Cause I try and I try and I try and I try.
I can't get no, I can't get no.
When I'm drivin' in my car
and that man comes on the radio
and he's tellin' me more and more
about some useless information
supposed to fire my imagination.
I can't get no, oh no no no.
Hey hey hey, that's what I say.
I can't get no satisfaction,
I can't get no satisfaction.
'Cause I try and I try and I try and I try.
I can't get no, I can't get no.
marți, 26 iunie 2012
Bunicu
O simbata linistita, insorita, cu nepotica. El, ta-su, zice ca are multa treaba si va lipsi dimineata, ea, ma-sa, si ea e ocupata, se va duce pina undeva si se va intilni cu el. Inainte sa plece imi spun sa nu-i dau inghetata, ca-i racita, sa nu se uite la video ca s-a tot uitat, daca iese afara s-o dau cu crema de soare, sa am grije sa nu se-mbrace cu costumasu mov, ca merge cu el dupa-masa in vizita, sa nu bage degetele-n priza, sa nu iasa-n strada. Ea, nefasta-mea, bunica-sa, imi zice sa am grije un pic de copil. Se apuca sa puna un pui la fragezit in sos de vin, intr-un castron Jena, urma sa fie masa de prinz. Deodata isi aminteste ca a uitat sa cumpere ceva, ma ofer sa ma duc, "Tu nu esti in stare sa cumperi ceva".
Ramin eu cu ea, e fetita mare, are deja trei ani si juma. Ne jucam, vrea sa ma picteze pe fata, ma las, mai tirziu voi afla ca a gresit creioanele, a luat din alea "Wasserfest", va trebui sa traiesc citeva zile cu mustata rosie. Zice, "Hai sa gatim!" , stiu cum vine asta, secretu gatitului e s-o duc in bucatarie si s-o urc pe dulap de unde sa ia multele pachetele cu condimente. Ia mai multe, e f. preocupata, deschid laptopu, nu prea mai are acu, ma duc intr-un colt unde am priza. Intru la Simona, e amuzant, e mult prea liniste, ma duc dupa ea, nu mai e la gatit, o caut in pivnita, nu e, in gradina, nu, nu cumva a iesit in strada, sar garduletu, ma uit, nimic, deodata aud niste tipete, ma reped disperat. O vad intr-un pom, imbracata in costumu mov, s-a blocat intre niste craci. Nu stiu cum s-o scot, e prea sus, de abia ajung, nu-mi vine sa ma duc in pivnita dupa scara, reusesc s-o pun pe cap, s-o ridic un pic sa iasa dintre craci, cracile sunt f. subtiri si nu ma tin, aud un piriit, cadem amindoi, ea cade pe moale, pe mine, mi s-a rupt un pic camasa, imi curge singe din cot, si ei, nici costumu mov nu arata prea nou, merg in casa si caut dezinfectant, gasesc niste tuica, ii dau si ei si mie, tipa ca din gura de sarpe. Nu stiu cum s-o linistesc, ii dau niste inghetata, e fericita.
Hai sa ne jucam altceva, iau un joc complicat, trebuie sa dai cu zaru si sa iei o planta sau un animal pe care sa-l pui intr-un loc. Arunca zarurile sub canapea, ride de se strica, ma bag sub canapea, nu vad zarurile, aud, din bucatarie o mare zarva, nu a fost nimic grav, castronu Jena, in care era puiu, si pe care trebuia sa-l pun la cuptor, a cazut si s-a facut tandari.
Caut o cirpa sa sterg, ea se amuza teribil, incepe sa infase puiu, ii cinta un cintec de leagan, s-a zgiriat un pic, ii dau cu putina tuica, string cioburile, ma-ntep, pun putina tuica.
Aud suneria, nefasta-mea, bunica, deschid, "ce miroase in halu asta a tuica?", nu reusesc sa raspund, simt ca ma uraste..
Vine si ea si el, ea se uita cu inteles la el, bunicu, bunicu, el e mai diplomat, intreaba de ce miroase asa tare a tuica?
O iau p-aia mica si ies in gradina, ea, ma-sa, tipa, vino imediat inapoi, ma uit daca nu cumva cade vrun asteroid, "nu a fost unsa cu crema de soare", aia mica plinge, nu vrea sa fie unsa, i se pune costumasu roz, nu mai are voie sa se suie-n copac.
Ne asezam amindoi pe o bancuta si stam!
Ramin eu cu ea, e fetita mare, are deja trei ani si juma. Ne jucam, vrea sa ma picteze pe fata, ma las, mai tirziu voi afla ca a gresit creioanele, a luat din alea "Wasserfest", va trebui sa traiesc citeva zile cu mustata rosie. Zice, "Hai sa gatim!" , stiu cum vine asta, secretu gatitului e s-o duc in bucatarie si s-o urc pe dulap de unde sa ia multele pachetele cu condimente. Ia mai multe, e f. preocupata, deschid laptopu, nu prea mai are acu, ma duc intr-un colt unde am priza. Intru la Simona, e amuzant, e mult prea liniste, ma duc dupa ea, nu mai e la gatit, o caut in pivnita, nu e, in gradina, nu, nu cumva a iesit in strada, sar garduletu, ma uit, nimic, deodata aud niste tipete, ma reped disperat. O vad intr-un pom, imbracata in costumu mov, s-a blocat intre niste craci. Nu stiu cum s-o scot, e prea sus, de abia ajung, nu-mi vine sa ma duc in pivnita dupa scara, reusesc s-o pun pe cap, s-o ridic un pic sa iasa dintre craci, cracile sunt f. subtiri si nu ma tin, aud un piriit, cadem amindoi, ea cade pe moale, pe mine, mi s-a rupt un pic camasa, imi curge singe din cot, si ei, nici costumu mov nu arata prea nou, merg in casa si caut dezinfectant, gasesc niste tuica, ii dau si ei si mie, tipa ca din gura de sarpe. Nu stiu cum s-o linistesc, ii dau niste inghetata, e fericita.
Hai sa ne jucam altceva, iau un joc complicat, trebuie sa dai cu zaru si sa iei o planta sau un animal pe care sa-l pui intr-un loc. Arunca zarurile sub canapea, ride de se strica, ma bag sub canapea, nu vad zarurile, aud, din bucatarie o mare zarva, nu a fost nimic grav, castronu Jena, in care era puiu, si pe care trebuia sa-l pun la cuptor, a cazut si s-a facut tandari.
Caut o cirpa sa sterg, ea se amuza teribil, incepe sa infase puiu, ii cinta un cintec de leagan, s-a zgiriat un pic, ii dau cu putina tuica, string cioburile, ma-ntep, pun putina tuica.
Aud suneria, nefasta-mea, bunica, deschid, "ce miroase in halu asta a tuica?", nu reusesc sa raspund, simt ca ma uraste..
Vine si ea si el, ea se uita cu inteles la el, bunicu, bunicu, el e mai diplomat, intreaba de ce miroase asa tare a tuica?
O iau p-aia mica si ies in gradina, ea, ma-sa, tipa, vino imediat inapoi, ma uit daca nu cumva cade vrun asteroid, "nu a fost unsa cu crema de soare", aia mica plinge, nu vrea sa fie unsa, i se pune costumasu roz, nu mai are voie sa se suie-n copac.
Ne asezam amindoi pe o bancuta si stam!
marți, 12 iunie 2012
Se-ntimpla si la case mari, Azi, Airbus 380.
Cel mai mare avion de pasageri din lume e A380, in una din versiuni ia ca. 800 de pasageri. Au fost destul de multe pane la proiectare, cele mai multe au fost legate de cablaj, cablurile erau prefabricate si la montaj s-au dovedit a fi prea scurte, ca orice proiect mare a fost intirziat, mai scump si mai greu decit era planificat. A fost totusi destul de inovativ, lucru neobisnuit la un proiect de asemenea anvergura, de regula frica e mult prea mare si nu se baga tehnologii noi. As mentiona noul material Glare, un fel de foiletaj din foite subtiri, 0,2mm, alu si fibra de sticla, sau folosirea Thermoplastelor.
Nasoala cea mai nasoala a fost insa, cind a explodat un motor in zbor, la 4 noiembrie 2010, in Singapur, cu enorm de mult noroc a reusit totusi sa vina la aterizare. Cu ocazia nasoalei s-au inspectat motoarele, da si structura inconjuratoare si ... surpriza, s-au gasit fisuri in "picioarele" nervurilor aripii. Cica nu ar fi de viata si de moarte da totusi trebuiesc reparate si asta va costa citeva sute de milioane de $. De mentionat ca aripile s-au fabricat in Anglia. Uite un articol din Flug Revue, pe tema asta.
Dar in viitorul apropiat nu se va mai intimpla asa ceva, o parte din componente le va fabrica Dorel, la Brasov. Mult succes Dorel!
Nasoala cea mai nasoala a fost insa, cind a explodat un motor in zbor, la 4 noiembrie 2010, in Singapur, cu enorm de mult noroc a reusit totusi sa vina la aterizare. Cu ocazia nasoalei s-au inspectat motoarele, da si structura inconjuratoare si ... surpriza, s-au gasit fisuri in "picioarele" nervurilor aripii. Cica nu ar fi de viata si de moarte da totusi trebuiesc reparate si asta va costa citeva sute de milioane de $. De mentionat ca aripile s-au fabricat in Anglia. Uite un articol din Flug Revue, pe tema asta.
Dar in viitorul apropiat nu se va mai intimpla asa ceva, o parte din componente le va fabrica Dorel, la Brasov. Mult succes Dorel!
luni, 4 iunie 2012
Sa cistigam un ban cinstit
Azi am cumparat un nr. de actiuni Gabriel Resources cu 1,709€, corectura, le-am comandat cu 1,709 da le-am obtinut mai ieftin cu 1,627. Dupa declaratia min. roman al economiei, privind exploatarea Rosia Montana, actiunea a crescut spectaculos, doar in citeva zile cu 26%. Mentionez ca nu sunt convins ca hotarirea min. roman e corecta, da...
Va voi tine la curent.
P.S Atentie, aceasta postare nu e reclama, nu incerc in nici un fel sa-i sugerez cuiva sa cumpere ceva. Actiunile sunt un mare risc.
update: am bagat cursu GR din 2007 pina in prezent, se observa vro coincidenta intre anumite evenimente politice din Ro (alegeri, reforme) si cursu actiunii?
Am studiat datele din situ firmei, se afirma "Proiectul minier va crea peste 2.300 de locuri de muncă directe pe perioada etapei de construcţie a minei, 800 de locuri de muncă directe în timpul exploatării şi 3.600 de locuri de muncă în total pe perioada operării." Nu se mentioneaza ce-nseamna 3600 de locuri de munca pe perioada operarii, odata ce sunt 800 directe, eu personal nu-nteleg!? Asta ar insemna ca fiecare din cei 800 va intretine inca 3.5 persoane, deci fiecare va avea 50% frizer, 100% curva, 50% circiumar, 50% bucatar, 50% medic, 50% fickness trainer privat. Ma lamureste cineva?
se mai spune ca, citez:
Cât câştigă statul român din extragerea aurului de la Roşia Montană?
Statul român are o participaţie în cadrul proiectului de 19,31% având în plus dreptul la taxe şi redevenţe, iar ca urmare a activităţilor conexe România va rămâne cu 50% din beneficiile proiectului.
Noul Proiect de la Roşia Montană va aduce peste 4 miliarde de dolari în economia României:
Se mai spune ca: "Incepind cu anul 25 urmeaza, pe o perioada estimata intre 30 si 50 de ani, o monitorizare post-inchidere." Vedeti ca nu e asa de rau, peste 50 de ani se vor putea intoarce ciobanii cu mioarele, trebuie numa putina rabdare.
Va voi tine la curent.
P.S Atentie, aceasta postare nu e reclama, nu incerc in nici un fel sa-i sugerez cuiva sa cumpere ceva. Actiunile sunt un mare risc.
update: am bagat cursu GR din 2007 pina in prezent, se observa vro coincidenta intre anumite evenimente politice din Ro (alegeri, reforme) si cursu actiunii?
Am studiat datele din situ firmei, se afirma "Proiectul minier va crea peste 2.300 de locuri de muncă directe pe perioada etapei de construcţie a minei, 800 de locuri de muncă directe în timpul exploatării şi 3.600 de locuri de muncă în total pe perioada operării." Nu se mentioneaza ce-nseamna 3600 de locuri de munca pe perioada operarii, odata ce sunt 800 directe, eu personal nu-nteleg!? Asta ar insemna ca fiecare din cei 800 va intretine inca 3.5 persoane, deci fiecare va avea 50% frizer, 100% curva, 50% circiumar, 50% bucatar, 50% medic, 50% fickness trainer privat. Ma lamureste cineva?
se mai spune ca, citez:
Cât câştigă statul român din extragerea aurului de la Roşia Montană?
Statul român are o participaţie în cadrul proiectului de 19,31% având în plus dreptul la taxe şi redevenţe, iar ca urmare a activităţilor conexe România va rămâne cu 50% din beneficiile proiectului.
Noul Proiect de la Roşia Montană va aduce peste 4 miliarde de dolari în economia României:
- 1,8 miliarde USD - beneficii directe ale statului român, în dividende pentru Guvernul României, impozite pe salarii, redevenţe şi alte taxe;
- 2,4 miliarde USD – bani cheltuiţi în România pentru: resurse umane, energie electrică, transport, construcţii, reactivi pentru procesare, piese de schimb.
Se mai spune ca: "Incepind cu anul 25 urmeaza, pe o perioada estimata intre 30 si 50 de ani, o monitorizare post-inchidere." Vedeti ca nu e asa de rau, peste 50 de ani se vor putea intoarce ciobanii cu mioarele, trebuie numa putina rabdare.
marți, 29 mai 2012
Pfingsten, biciclisti si taranu e din nou pe cimp.
Pe aici in luna mai e cea mai dulce viata, sunt o multime de sarbatori religioase, ca urmare a Pastelui, sarbatori care sunt zile libere. Anul asta am avut noroc si de o vreme de vis, soare, soare cit cuprinde. De Duminica Rusaliilor (ca asta inseamna Pfingsten), va las voua bucuria sa descoperiti ce insemnatate au Rusaliile, pe la noi in cartier, are loc o cursa ciclista, participa, de dimineata pina seara, sute de concurenti, grupati in limite de virsta ajungind chiar si la profesionisti. Premiile acordate de firmele care sponzorizeaza sunt f. atractive si vin chiar ceva celebritati internationali.
Am vrut si io sa ma-nscriu, da nu m-au primit initial, deoarece nu exista nici o grupa de seniori, din motive de asigurare medicala, infact, nici la juniori nu puteam sa particip, cu fetele nu se potrivea de loc deoarece ele nu aveau grupa proprie ci mergeau cu baietii mai mici. Asa ca am participat la categoria Hors concours categorie definita astfel "Hors concours is French for "out of competition". Strictly speaking, it is used to denote someone who can't compete because of an obvious and massive superiority to the others competitors, for example an olympic champion wishing to compete at a amateur-level event."
Deci, am concurat singur si m-am temut sa nu ies al doilea. Urmeaza poze, iata plutonul:
Acum il veti vedea pe conducatorul plutonului, evadatul, in termeni tehnici, care are un avans substantial.
Bineinteles ca tot traseul e inspicat, sa ma exprim poetic, de gratare, wagoane cu bere, cirnati, muzica life si lume, lume, la inceput aplauda, mai apoi striga, apoi urla.
Obosit, da fericit orice campion are dreptul la un pic de liniste sa-si guste victoria la un gratar, cu un grup de admiratori timizi, stropit corespunzator.. in gradina
in gradina si florile se bucura sa-l aiba pe campion printre ele:
sa privesti cum cresc castraveciorii, inca plapinzi da f. veseli:
si sa asculti cum creste ceapa, si usturoiu si rosiile si mazarea si leusteanu si loboda si mararu si patrujelu si.. si.. si sa te enervezi cind vezi ca toata munca ta e prilej de fericire pt. nenumaratele vietati, viermi, lacuste, paduchi, zirkone, muste albe si negre, melci, pasari, soareci.
Am vrut si io sa ma-nscriu, da nu m-au primit initial, deoarece nu exista nici o grupa de seniori, din motive de asigurare medicala, infact, nici la juniori nu puteam sa particip, cu fetele nu se potrivea de loc deoarece ele nu aveau grupa proprie ci mergeau cu baietii mai mici. Asa ca am participat la categoria Hors concours categorie definita astfel "Hors concours is French for "out of competition". Strictly speaking, it is used to denote someone who can't compete because of an obvious and massive superiority to the others competitors, for example an olympic champion wishing to compete at a amateur-level event."
Deci, am concurat singur si m-am temut sa nu ies al doilea. Urmeaza poze, iata plutonul:
Acum il veti vedea pe conducatorul plutonului, evadatul, in termeni tehnici, care are un avans substantial.
Bineinteles ca tot traseul e inspicat, sa ma exprim poetic, de gratare, wagoane cu bere, cirnati, muzica life si lume, lume, la inceput aplauda, mai apoi striga, apoi urla.
Obosit, da fericit orice campion are dreptul la un pic de liniste sa-si guste victoria la un gratar, cu un grup de admiratori timizi, stropit corespunzator.. in gradina
in gradina si florile se bucura sa-l aiba pe campion printre ele:
sa privesti cum cresc castraveciorii, inca plapinzi da f. veseli:
si sa asculti cum creste ceapa, si usturoiu si rosiile si mazarea si leusteanu si loboda si mararu si patrujelu si.. si.. si sa te enervezi cind vezi ca toata munca ta e prilej de fericire pt. nenumaratele vietati, viermi, lacuste, paduchi, zirkone, muste albe si negre, melci, pasari, soareci.
Mai am un prun mare, din ale carui fructe voi face tuica, un visin pt. visinata, un hamei (Hopfen) pt. bere, doi meri, cu astia chiar nu stiu ce sa fac, mai ales ca-s plini de viermi, le-am dat cu otrava pregatita-n casa, din urzici fermentate, pute de te trazneste, da degeaba.
miercuri, 23 mai 2012
IAR 99 (7)
De regula, la orice proiect au loc mai multe "loopuri", Schleife, pe nemteste, iteratii, am un lipsus, cum se spune la voi, la romani?
Adica intii se face prima dimensionare, uneori din burta, sau din experienta, folosindu-se niste formule empirice, mai apoi se face un calcul de rezistenta, apropos, la 99 Cristi, fost pilot pe MIG 21, a raspuns de rezistenta AV si Mariana de AO. Cindva am primit, ca ajutoare, doi ing. tineri, Mariana, alta Mariana si Marius, Marius a facut cariera, mai tirziu, la Boeing.
Dupa primele calcule, uneori, apar mari modificari, dupa ce se bag astea se mai calculeaza odata, mai tirziu se discuta cu fabricantul, apar din nou modificari, chiar majore, din nou calcul, apoi executia prototipului, incercari statice si dinamice, eventual din nou modificari, incercari in zbor, iar modificari, si in sfirsit documentatia de serie si inceperea fabricatiei de serie.
Din fericire la acest proiect intre dimensionarea initiala si cea finala au fost corectii minore, nici macar fabricantii nu au avut observatii majore.
De altfel am avut un noroc chior ca ampenajele s-au executat la Brasov, era pur si simplu alta lume, poate ca personaliatea lui Silimon, pe atunci un mare constructor de planoare, daca nu ma-nsel a produs atunci unul din cele mai misto planoare din lume cu o finete de 52 (la 52 de metri, planare, pierdea un metru). Poate faptul ca fabricau elicoptere si aveau un standart de calitate certificat international, sau poate pur si simplu "chimia" umana dintre noi s-a potrivit mai bine, fapt e ca a fost o colaborare extrem de placuta si constructiva. Cu unii am ramas chiar prieteni, m-au vizitat, peste ani, chiar in Germania.
E drept ca am invatat si eu de la ei, aveam in proiect totusi niste "naivitati", de ex. nu dadusem suficienta atentie etansarii structurii fagure, din fericire am putut corecta relativ usor.
S-au executat specimenele de incercari statice, s-au incercat la noi in laborator, sef de incercari era Victor Giurgiutiu, un tip exceptional, care a devenit peste ani mare prof. in USA. Rezulatatele au fost bune dar nu f. bune, ideal e atunci cind ceva se rupe la fix, adica la "proof load", inmultita cu 1,5 coeficientul de siguranta, "ultimate". Daca se buleste inainte e nasol, ca nu indeplineste conditiile de certificare, daca se rupe prea tirziu inseamna ca e supradimensionata.
AOul s-a rupt un pic peste limita, parca 1,6-1,7, deci ar mai fi fost posibilitati de reducere a greutatii. Apropos greutate, ne-am inscris in greutatea estimata initial, chiar putin sub. Desigur au fost considerate si performantle dinamice, respectiv aeroelasticitate, aveam o echipa f. buna, mai ales Mirel, ajuns prin Israel, care colaborase cu, mai tirziu prin moarte devenit celebru in lume, Liviu_Librescu.
Ma rog, un proiect care a curs extrem de armonios, chiar un pic prea frumos, pe undeva ma simteam nebagat in seama, in Institut capatai notoritate daca componentele tale aveau probleme, daca era scandal cu fabricatia.
De altfel acum vro doi ani cind am fost in vizita la institut l-am cunoscut pe noul director, m-a prezentat un coleg si i-a spus ca am lucrat la 99, a intrebat ce componente am proiectat, cind a auzit de ampenaje a zis ca nu e interesant, ampenajele nu ridica nici un fel de probleme.
Nu as vrea sa dau impresia ca ma laud, am avut, in cariera mea de 40 de ani si proiecte pe care le-am umplut de singe, dar ampenajele la 99 au fost o imbinare fericita intre inspiratie de proiectant, management de proiect ideal, fabricant optim.
De altfel si celelalte componente au mers fara probleme, singura pana a fost cu ferurile de prindere ale aripii, era si f. complicat, geometric, deoarece aripa avea unghi de calare si diedru, lucru care facea dificila proiectarea, cu mijloacele de atunci.
Chiar si colaborarea cu oltenii a mers binisor, desi uneori considerau ca-i avionul lor, erau tare ambitiosi, la fus. central au incercat niste inovatii, care nu prea au mers. Era un ing. putin cam nebun, in sensu bun al cuvintului, unu Anghel, a fost chiar un pic director, au fabricat chiar o directie in fibra de carbon, la Brasov. Am auzit ca si azi sunt probleme intre INCAS si Craiova, cui ii apartine licenta, pe undeva e bine, dupa cum a spus Kennedy "Der Erfolg hat viele Väter, der Mißerfolg aber ist immer ein Waisenkind" (Succesul are multi tati, insuccesul e un copil orfan", si IAR 99 a fost, fara indoiala, un succes. Sunt si azi mindru ca am avut norocul sa particip la asa un proiect.
P.S Voi face un pic de pauza cu amintirile, am obosit un pic.
Adica intii se face prima dimensionare, uneori din burta, sau din experienta, folosindu-se niste formule empirice, mai apoi se face un calcul de rezistenta, apropos, la 99 Cristi, fost pilot pe MIG 21, a raspuns de rezistenta AV si Mariana de AO. Cindva am primit, ca ajutoare, doi ing. tineri, Mariana, alta Mariana si Marius, Marius a facut cariera, mai tirziu, la Boeing.
Dupa primele calcule, uneori, apar mari modificari, dupa ce se bag astea se mai calculeaza odata, mai tirziu se discuta cu fabricantul, apar din nou modificari, chiar majore, din nou calcul, apoi executia prototipului, incercari statice si dinamice, eventual din nou modificari, incercari in zbor, iar modificari, si in sfirsit documentatia de serie si inceperea fabricatiei de serie.
Din fericire la acest proiect intre dimensionarea initiala si cea finala au fost corectii minore, nici macar fabricantii nu au avut observatii majore.
De altfel am avut un noroc chior ca ampenajele s-au executat la Brasov, era pur si simplu alta lume, poate ca personaliatea lui Silimon, pe atunci un mare constructor de planoare, daca nu ma-nsel a produs atunci unul din cele mai misto planoare din lume cu o finete de 52 (la 52 de metri, planare, pierdea un metru). Poate faptul ca fabricau elicoptere si aveau un standart de calitate certificat international, sau poate pur si simplu "chimia" umana dintre noi s-a potrivit mai bine, fapt e ca a fost o colaborare extrem de placuta si constructiva. Cu unii am ramas chiar prieteni, m-au vizitat, peste ani, chiar in Germania.
E drept ca am invatat si eu de la ei, aveam in proiect totusi niste "naivitati", de ex. nu dadusem suficienta atentie etansarii structurii fagure, din fericire am putut corecta relativ usor.
S-au executat specimenele de incercari statice, s-au incercat la noi in laborator, sef de incercari era Victor Giurgiutiu, un tip exceptional, care a devenit peste ani mare prof. in USA. Rezulatatele au fost bune dar nu f. bune, ideal e atunci cind ceva se rupe la fix, adica la "proof load", inmultita cu 1,5 coeficientul de siguranta, "ultimate". Daca se buleste inainte e nasol, ca nu indeplineste conditiile de certificare, daca se rupe prea tirziu inseamna ca e supradimensionata.
AOul s-a rupt un pic peste limita, parca 1,6-1,7, deci ar mai fi fost posibilitati de reducere a greutatii. Apropos greutate, ne-am inscris in greutatea estimata initial, chiar putin sub. Desigur au fost considerate si performantle dinamice, respectiv aeroelasticitate, aveam o echipa f. buna, mai ales Mirel, ajuns prin Israel, care colaborase cu, mai tirziu prin moarte devenit celebru in lume, Liviu_Librescu.
Ma rog, un proiect care a curs extrem de armonios, chiar un pic prea frumos, pe undeva ma simteam nebagat in seama, in Institut capatai notoritate daca componentele tale aveau probleme, daca era scandal cu fabricatia.
De altfel acum vro doi ani cind am fost in vizita la institut l-am cunoscut pe noul director, m-a prezentat un coleg si i-a spus ca am lucrat la 99, a intrebat ce componente am proiectat, cind a auzit de ampenaje a zis ca nu e interesant, ampenajele nu ridica nici un fel de probleme.
Nu as vrea sa dau impresia ca ma laud, am avut, in cariera mea de 40 de ani si proiecte pe care le-am umplut de singe, dar ampenajele la 99 au fost o imbinare fericita intre inspiratie de proiectant, management de proiect ideal, fabricant optim.
De altfel si celelalte componente au mers fara probleme, singura pana a fost cu ferurile de prindere ale aripii, era si f. complicat, geometric, deoarece aripa avea unghi de calare si diedru, lucru care facea dificila proiectarea, cu mijloacele de atunci.
Chiar si colaborarea cu oltenii a mers binisor, desi uneori considerau ca-i avionul lor, erau tare ambitiosi, la fus. central au incercat niste inovatii, care nu prea au mers. Era un ing. putin cam nebun, in sensu bun al cuvintului, unu Anghel, a fost chiar un pic director, au fabricat chiar o directie in fibra de carbon, la Brasov. Am auzit ca si azi sunt probleme intre INCAS si Craiova, cui ii apartine licenta, pe undeva e bine, dupa cum a spus Kennedy "Der Erfolg hat viele Väter, der Mißerfolg aber ist immer ein Waisenkind" (Succesul are multi tati, insuccesul e un copil orfan", si IAR 99 a fost, fara indoiala, un succes. Sunt si azi mindru ca am avut norocul sa particip la asa un proiect.
P.S Voi face un pic de pauza cu amintirile, am obosit un pic.
luni, 21 mai 2012
Der Teufel steckt im Detail, IAR99 (6)
Dracu se ascunde in detalii, e stiut ca un concept genial poate sa fie compromis de detalii. Deci dupa ce am rezolvat conceptia aerodinamica, jonctiunea cu fuselajul, trecem la munca de rutina/detalii. Uneori e partea plictisitoare a muncii de ing. proiectant, trebuiesc desenate zeci de nervuri, toate seamana intre ele, de cotat mii de nituri, plictisitoarea tabela de componenta unde niturile trebe reprezentate, se inventase o legenda, cercul taiat era nit cu cap, cerculet de doua ori taiat, nit cu cap inecat si si, si.... In plus trebuiesc calculate greutatile si pozitia centrului de greutate.
Partile fixe ale ampenajului orizontal, respectiv vertical erau asemanatoare ca structura, doua longeroane, niste nervuri si niste lise cu bulb, din corniere trase. Problema e intotdeauna nituirea, evident ca ne doream o suprafata curata, deci era clar ca se vor folosi nituri cu cap inecat. Operatia de nituire e cumva idioata, un profesor spunea ca e absurd ca faci o gaura si mai apoi sa-ncerci sa o umplii. De regula se dau gauri pilot numai pe una din piese, dupa aceea se aseaza piesele impreuna, se string cu agrafe si se gaureste la diametrul final, mai apoi se debavureaza, se baga pasta de etansare, se nituieste.
Problematic e atunci cind tablele sunt f. subtiri, atunci capul nitului e mai mare decit grosimea tablei si deci tabla trebuie ambutisata, o operatie destul de sensibila, care daca nu e facuta corect poate duce la fisuri in tabla. De asemenea trebuie tinut cont ca gaurile necesare nituirii slabesc structura. Am ales o solutie relativ high tech si anume invelis cu grosime variabila, ceva asemanator cu ce azi se numeste "Tailored Blanks", de la automobile. Invelisul era mai gros in zona cordoanelor de nituire, atit de gros incit gaura de nit sa nu necesite ambutisare ci doar frezare/gaurire. Invelisul cu grosime variabila se obtinea prin eroziune elecrochimica, se introducea tabla intr-o baie cu acid si curent, povestea anod, catod si tabla era mincata. Zonele care nu trebuiau erodate erau protejate cu o masca. Aceasta tehnologie era relativ noua, putin folosita in Romania acelor ani.
Sa trecem la profundor, respectiv directie. Si de data asta ne-am hotarit la o tehnologie avansata si anume structura lipita, fagure. Am facut un crash curs de o zi in domeniul sandwich, organizat de un prof. mare campion de sah, care mai tirziu a infiintat o fac. ecologica, nu mai stiu cum il cheama. Acesta l-a invitat pe un reprezentant al firmei Ciba Geigy, cea care fabrica fagurele si adezivii.
O structura sandwich cu miez fagure consta din invelis, la 99 cu o grosime de 0,6mm si din miezul fagure, toate lipite in autoclava cu un adeziv folie, epoxid, marca Redux. Fagurele era confectionat din tabla f. subtire, mai subtire decit firul de par, firul de par are o grosime de 50-70 miu, cositele de frumusica esti tigancusa, tigancusa mea, sunt mai groase, ca. 70 miu, folia de fagure poate sa fie chiar si 17 miu, adica 0,017mm. Miezul fagure trebuie frezat la contur, exista doua posibilitati (a) se umple fagurele cu o ceara, care dupa frezare se topeste sau (b) se frezeaza cu o scula speciala in forma de ciuperca cu o viteza de rotatie f. mare. Cindva, atunci cind s-a incercat "asimilarea" materialelor a existat o sectie in INCREST unde se producea acest fagure romanesc.
IAR 99 avea comenzi directe, adica era o transmisie mecanica prin leviere si tije, de la pilot. Deci suprafetele de comenzi trebuiau compensate atit mecanic cit si aerodinamic. Compensare mecanica inseamna ca centrul de greutate a suprafetei trebuie sa fie in fata axei de rotatie, cel mult pe axa. Compensarea aerodinamica inseamna ca centrul de presiuni trebuie sa fie de asemenea in fata axei de rotatie. Pt. compensare mecanica, am pus longeronul in fata axei de rotatie , chestie destul de dificila pt. ca sarniera trebuia sa sparga longeronul. Din fericire mai exista si asa numitul "horn", nu mai repet poza, care contribuia substantial la compensariile aerodinamice si mecanice.
Inca o mica atentie trebuia acordata trimmerului, o aripioara f. mica, actionata electric de catre pilot, atunci cind la zbor indelungat, orizontal vroia sa-si reduca forta pe mansa sa nu-i amorteasca mina.
Incepuse sa-mi fie frica de propriul curaj, mult prea multe noutati, din fericire am avut norocul sa lucrez cu niste baieti exceptionali de la I.Av. Brasov.
Partile fixe ale ampenajului orizontal, respectiv vertical erau asemanatoare ca structura, doua longeroane, niste nervuri si niste lise cu bulb, din corniere trase. Problema e intotdeauna nituirea, evident ca ne doream o suprafata curata, deci era clar ca se vor folosi nituri cu cap inecat. Operatia de nituire e cumva idioata, un profesor spunea ca e absurd ca faci o gaura si mai apoi sa-ncerci sa o umplii. De regula se dau gauri pilot numai pe una din piese, dupa aceea se aseaza piesele impreuna, se string cu agrafe si se gaureste la diametrul final, mai apoi se debavureaza, se baga pasta de etansare, se nituieste.
Sa trecem la profundor, respectiv directie. Si de data asta ne-am hotarit la o tehnologie avansata si anume structura lipita, fagure. Am facut un crash curs de o zi in domeniul sandwich, organizat de un prof. mare campion de sah, care mai tirziu a infiintat o fac. ecologica, nu mai stiu cum il cheama. Acesta l-a invitat pe un reprezentant al firmei Ciba Geigy, cea care fabrica fagurele si adezivii.
O structura sandwich cu miez fagure consta din invelis, la 99 cu o grosime de 0,6mm si din miezul fagure, toate lipite in autoclava cu un adeziv folie, epoxid, marca Redux. Fagurele era confectionat din tabla f. subtire, mai subtire decit firul de par, firul de par are o grosime de 50-70 miu, cositele de frumusica esti tigancusa, tigancusa mea, sunt mai groase, ca. 70 miu, folia de fagure poate sa fie chiar si 17 miu, adica 0,017mm. Miezul fagure trebuie frezat la contur, exista doua posibilitati (a) se umple fagurele cu o ceara, care dupa frezare se topeste sau (b) se frezeaza cu o scula speciala in forma de ciuperca cu o viteza de rotatie f. mare. Cindva, atunci cind s-a incercat "asimilarea" materialelor a existat o sectie in INCREST unde se producea acest fagure romanesc.
IAR 99 avea comenzi directe, adica era o transmisie mecanica prin leviere si tije, de la pilot. Deci suprafetele de comenzi trebuiau compensate atit mecanic cit si aerodinamic. Compensare mecanica inseamna ca centrul de greutate a suprafetei trebuie sa fie in fata axei de rotatie, cel mult pe axa. Compensarea aerodinamica inseamna ca centrul de presiuni trebuie sa fie de asemenea in fata axei de rotatie. Pt. compensare mecanica, am pus longeronul in fata axei de rotatie , chestie destul de dificila pt. ca sarniera trebuia sa sparga longeronul. Din fericire mai exista si asa numitul "horn", nu mai repet poza, care contribuia substantial la compensariile aerodinamice si mecanice.
Inca o mica atentie trebuia acordata trimmerului, o aripioara f. mica, actionata electric de catre pilot, atunci cind la zbor indelungat, orizontal vroia sa-si reduca forta pe mansa sa nu-i amorteasca mina.
Incepuse sa-mi fie frica de propriul curaj, mult prea multe noutati, din fericire am avut norocul sa lucrez cu niste baieti exceptionali de la I.Av. Brasov.
miercuri, 16 mai 2012
Giorgica chiaburul si Tica vinzatoare de tara IAR99 (5)
Jonctiunea ampenajului vertical urma sa o facem bazindu-ne pe principiul de la 93, care de fapt era de la MIG21, daca mai tin bine minte. Adica longeronul din fata prelua incovoierea, iar longeronul din spate prelua doar torsiunea in jurul axei Z, fiind format doar dintr-un mic surubel, bagat intr-o carcasa sferica sa nu fie solicitat la incovoiere impiedicata. Longeronul anterior, la 93, era la incastrare frezat si prins de fuselaj cu suruburi verticale, care erau solicitate la intindere. Ferura de prindere era deosebit de masiva, eu personal urasc suruburile de intindere care traiesc din prestringere. Stiam teoria suruburilor extrem de bine, il avusesem prof. pe Manea, pe atunci un fel de sperietoare, la organe de masini, chiar am fost dat la panoul de onoare in fac. de la examen.
Uite o poza la care tin f. mult. Recunosc ca sunt extrem de lenes, mi-am dorit o solutie la care sa muncesc f. putin, de aceea am propus solutia "shtanga", adica sa prelungesc longeronul principal, sa patrund in fus. posterior a lui Giorgica si sa ma prind de doua cadre. Pt. amp. vertical ar fi fost extrem de simplu, si zic io azi dupa 30 de ani, si extrem de eficient, desigur Georgica ar fi trebuit sa-si sparga posteriorul si sa bage doua feruri in cadre. Nu a fost de acord, ne-am ciondanit, ne-am injurat, mai ales io, ca el nu injura, i-am promis marea cu sarea, nu reuseam sa-l conving. Pin-la urma l-am luat ca arbitru pe Manea, seful sectiei de rezistenta, un tip extrem de dastapt, de altfel la un an dupa patanie a plecat de tot in USA. Acesta i-a dat dreptate lui Giorgica si astfel a trebuit sa fac o constructie destul de complicata formata din doua feruri de otel, nituite pe doua profile de Alu, care la rindul lor erau nituite de longernul din tabla. Prinderea era cu doar doua suruburi, de forfecare, orientate in sensul zborului, X.
Si am mai avut o infringere la ampenajul orizontal, acesta avea o grosime relativa de numai 8%, coarda la extremitate era de numai 700mm, deci nervurile de cap aveau o inaltime de numai 8x7=56mm, extrem de greu de confectionat. Am propus 9%, da nu s-a aprobat, de abia de la al doilea avion s-a modificat toata documentatia cu 9%.
Dar totusi munca era comoda, in ampenaje nu se monta decit "cutia neagra", un tub Pitot de rezerva si niste antene, plus legaturile cu sistemul de comenzi. O chestie deosebita era ca coiful era construit din fibra de sticla, nu mergea din metal, trebuia sa fie transparent la unde elecromagnetice. La 93, unde m-am ocupat de fus. central, eram stressat de electricieni, aia de la combustibil, hidraulica, climatizare, comenzi. Nu terminam bine desenele de cadre, longeroane, lise, ca ma trezeam cu unu de la comenzi care-mi radea talpa cadrelor cu levierele lui, unu de la electrice plingea ca n-are pe unde sa-si traga cablurile, si, si, si. Consumul de lame de ras desene era enorm la fus. central, la ampenaje era f. multa liniste.
Inginerii cu picioarele pe masa
Era pe vremuri un banc, cica lipsa unui ing. nu s-ar face simtita insa lipsa femeii de serviciu ar fi o catastrofa. Noi o aveam pe Tica, avea 1,50 cu motu de la basc si cintarea 40kg. imbracata de iarna. Avea o voce tunatoare, cind intra in hala de proiectare striga "inginerii cu picioarele pe masa", era zi de spalat linoleumul. Puteai sa te afli in cea mai concentrata situatie, sa fii in discutie aprinsa cu un mare director, nu conta, toata lumea se supunea. Tica era analfabeta, fetele o mai ajutau sa scrie o cerere, sa faca una alta. In Institut aveam si o timplarie, f. buna se pare, fabricau machete si mock-up, unii ziceau ca mai degraba faceau mobila de lux pt. sefi, nu stiu, doar ca Tica a luat de acolo niste resturi de lemne, niste surcele, sa-si incalzeasca odaita. Fiind fata curata a invelit surcelele in niste desene ozalid pe care le gasise io stiu pe unde si pe care scria mare "secret de serviciu". A fost data in discutia oamenilor muncii, unii au fost extrem de indignati de perfidia individei care a incercat sa vinda secretele institutului puterilor straine, schmecherind acestea ca fiind ambalaje. O perioada nu a mai spalat nimeni linoleulul, dar nu stiu cum intr-o zi am auzit din nou "inginerii cu picioarele pe masa". Mi-a venit inima la loc, proiectul a continuat.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)