Istoria dragonului viguros (continuare 2)
Deci, sper ca a inceput sa se lamureasca treaba cu canardul. Mai jos aveti o schita cu ecuatia de forte in cazul configuratei canard.
Un avantaj major al canardului e ca acesta e spalat de aer curat, comparind cu ampenajul in spate care primeste curent de la aripa plin de turbulente. Deci, mai ales in evolutii cu unghi mari de incidenta, canardul are un mare avantaj. Dezavantajul e ca prin aceasta configuratie centrul de greutate al intregului avion merge spre spate, ceea ce dezavantajeaza ampenajul vertical, respectiv momentul degiratie. Pt a compensa distanta mica intre AV si CG se mareste considerabil suprafata acestuia. Se vede in poza comparatia dintre Rafale si J-10, remarcindu-se suprafata monstruoasa a AVului J 10, ca parca se anuleaza avantajul canardului.
Sper ca s-a inteles ca
nu toate avioanele cu canard au stabilitate artificiale si nici ca fara canard
nu e posibila aceasta. Probabil ca se stie ca si la IAR 93 DC s-a incercat
instalarea unui canard fix.
Cert e ca-n aviatia
moderna f multe avioane au aceasta configuratie, chiar daca americanii nu sunt
f pasionati de aceasta.
Dar sa trecem la alta
componenta importanta si anume la priza de aer. Primele avioane de lupta cu
motoare cu reactie, atit cele americane cit si cele rusesti au avut priza de
aer montata in bot. Era o solutie comoda, curentul de aer mergea direct, fara
pierderi cauzate de distorsionari ale circuitului. La MIG 21 s-a realizat si o
solutie f simpla pt variatia sectiunii de intrare printr-un con care translata.
Cu timpul motoarele au
devenit tot mai mari si aveau nevoie de mai mult aer. Pastrarea intrarii prin
bot ar fi insemnat ingrosarea masiva a fuzelajului anterior, ca sa nu mai
vorbim ca radarele tot mai mari ar obtura intrarea. Deci s-au trecut la solutii
tot mai ciudate. Intii lateral, mai apoi la incastrarea aripa-fuzelaj, p-orma
juma-juma si F 16 a trecut la priza de dedesupt, ca la unele avioane stealth sa
fie cocotata pe acoperis, precum la hidroavioane.
Ai nostri s-au luat cu mina de cap cind au vazut asa ceva, mai ales eu care fusesem martor in armata cum unuia priza i-a furat boneta. Dar uite ca avantajul mai ales la unghiuri mari de incidenta s-a impus chiar daca uneori cind e gheata pe pista avionul trebuie sa stea la sol. Rusii, cum sunt ei mai dintr-o bucata, au bagat la Su 27 niste gratare sa se protejeze de intrarea obiectelor straine, sau chiar a pasarilor.
Uneori e nevoie de variatia sectiunii de intrare functie de regimul de zbor, Eurofighter a dezvoltat cel mai complicat sistem cu clape, gaurele etc. ca asa le place nemtilor, complicat.
Dar toate prizele aveau o placa care delimita stratul limita,
acesta ar fi frinat intrarea aerului. Pina niste americani, cine altii, au introdus “diverterless supersonic inlet”, aplicat la F 35.
Iata insa ca si chinezii au avut curajul sa introduca, la variantele mai noi, acest
sistem (?). Nu stiu daca au avut aprobarea americanilor care detineau un patent in acest sens.
Va urma. Hai inca
putina concentrare, nu mai e mult!









Din ce imi amintesc, indienii au avut probleme cu Mig 29.
RăspundețiȘtergereMigul 29 avea niste panouri care obturau prizele de aer in cazul pistelor improvizate
https://www.vol-avion-chasse.com/la-double-entree-dair-du-mig-29-un-atout-technique-singulier/
https://www.reddit.com/r/aviation/comments/m1czh6/mig29_intake_louvers_the_mig29_is_the_worlds/
A fost o stire ca sistemul nu a functionat corespunzator, s-au rupt niste garnituri care au fost aspirate in motor, dar cine poate sti daca a fost doar o stire produsa de concurenta neloiala.
Caudillo
Exista idei geniale care sunt distruse de aplicare catastrofala.
ȘtergereM-am uitat la avioanele rusesti ,atat Su 30 cat si Su 34 folosesc atat ampenajul canard in fata cat si cel clasic in spate.
RăspundețiȘtergereE drept ca la Su 35 au renuntat la canard
https://www.reddit.com/r/WarplanePorn/comments/1jqpumb/1900_x_1200_su303435_together/
Caudillo
De regula folosirea ambelor sisteme e un gest disperat atunci cind e ceva ce nu merge, ori CG a iesit aiurea, ori ampenajul din spate e pozitionat gresit si nu raspunde corect la comenzi. Vedeti ca am bagat un update cu IAR 93 DC cu canard.
ȘtergereAm remarcat, e prima oara cand vad IAR 93 canard
ȘtergereCaudillo
au fost derivatii ale Su27 cu canard (SU27MKI, su30, su34), in special pentru variantele navalizate; oficial au incercat cresterea suprafetelor portante pentru a imbunatati performantele la lansare/apuntare pe portavioane si au crescut si manevrabilitatea, dar e, totusi, interesant ca toate variantele acestea sunt cu doua locuril - canardul portant poate muta centrul de portanta in fata, compensand modificarea CG-ului prin extinderea cabinei.
Ștergere"canardul portant poate muta centrul de portanta"... cred ca aripa canard muta focarul (pct neutru al fortelor aerodinamice) in fata, nu centrul de greutate. La duble CG e deja mai in fata, comparind cu simpla, deci e necesara migrarea si a focarului spre fata.
ȘtergereAmericanii au avut un avion experimental X-29 cu canard, dar care avea aripa in sageata negativa
RăspundețiȘtergereThe aircraft’s forward-swept wings were mounted well back on the fuselage, while its canards (horizontal stabilizers to control pitch) were in front of the wings instead of on the tail. The complex geometries of the wings and canards combined to provide exceptional maneuverability, supersonic performance and a light structure. Air moving over the forward-swept wings tended to flow inward toward the root of the wing instead of outward toward the wing tip as occurs on an aft-swept wing. This reverse airflow kept the wing tips and their ailerons from stalling at high angles of attack (direction of the fuselage relative to the air flow).
https://www.nasa.gov/aeronautics/aircraft/x-29-demonstrator/
Rusii au avut si ei aceeasi configuratie cu Su-47 Berkut
https://bulgarianmilitary.com/2022/12/04/su-47-berkut-didnt-fly-but-became-an-experimental-demonstrator/
Caudillo
Un articol despre Ju-287, avion cu reactie care avea aripa in sageata negativa si despre dezvoltarile ulterioare ale avionului in Uniunea Sovietica
RăspundețiȘtergerehttps://en.topwar.ru/272729-krasnozvezdnye-junkersy-brunolfa-baade.html
Caudillo
italienii afirma ca priza divertless e inventata de un italian, Antonio Ferri, in 1955 (https://patents.google.com/patent/US2990142A/en)...
RăspundețiȘtergereA fost o perioada cind faceam quasi naveta cu avionul la Viena. Plecam dimineata si veneam seara. Avionul era plin de cei ca mine, seara la intoarcere se stingea lumina si toti dormeau. Odata am nimerit linga unu care avea luminita aia mica aprinsa si citea dintr-un document ingalbenit. Era plin de entuziasm si simtea nevoia sa povesteasca, mi-a povestit ca documentul respectiv e f vechi, nu mai stiu, patent, sau lucrare de doctorat si ca a umblat f mult dupa el iar acum l-a descoperit intr-o arhiva. Era ceva cu biologia si zicea ca ideile cuprinse sunt absolut geniale. Cu alte cuvinte sunt convins ca arhivele lumii sunt pline de idei geniale.
Ștergere