vineri, 4 august 2017

IAR 80, renasterea pasarei Phoenix

Anunt important, anunt important.

Un grup de entuziasti si-a propus reconstruirea avionului IAR 80. Principalul initiator e un tinar aeromodelist si la trup curat, cum zice poetul, care a investit sute si sute de ore in modelarea avionului, dupa documente vechi, sau relevarea pieselor din avioanele expuse la muzee.
Personal am fost absolut fascinat de acest tinar.
Model 3D IAR 80
Ii invitam pe toti care doresc sa participe la acest proiect, evident deocamdata e doar munca voluntar/patriotica. Avem nevoie de toate specialitatile, nu numai de aviatie, de la electricieni, motoristi si pina la specialisti in marketing. 

Doritorii pot scrie pe acest site. 
Voi reveni in viitorul apropiat cu amanunte.

20 de comentarii:

  1. Acu, parca m-as baga. Nu ma pricep la aviatie, da cu "sigma" si cu "tau" stiu si eu. Eee, si cu "epsilon"... Daca stiu si cu letconu se pune? Ca de IT nu cred ca are IAR 80 nevoie, n-a vazut el asa ceva pe vremea lui.
    Cartea aia, de care povestiti in articolul de deasupra, la Biblioteca Nationala ati incercat?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. ma bucur enorm, eram gata-gata sa fiu dezamagit, mai ales ca pe anumite situri sunt multi care se bat cu caramida-n piept cit de patrioti sunt ei, nu e cazul meu, dar cind sa faca ceva o dau cotita.
      Din "sigma" si "tau", inteleg ca o ai cu FEM (FEA)?
      Avem nevoie de IT ca de aer, ce se mai misca azi fara IT? Chiar daca avionul nu are asa ceva totusi intreaga proiectare/administrare se va face cu IT. In primul rind am avea nevoie de un "depozit" de date, un server. Am auzit cite ceva de cloud dar nu stiu cu ce se maninca. O parte din documentatia originala a fost scanata cu o rezolutie f. mare astfel incit ocupa f. mult spatiu.
      Daca ar fi sa visam am putea vorbi si de scanare in 3D a componentelor existente sau de "rapid prototyping" si printare in 3D. Avionul are citeva piese turnate care ar fi f. scumpe.

      Nu am incercat la Biblioteca Nationala, o voi face cu prima ocazie, dar mi-ar place s-o cumpar s-o am eu.

      Ștergere
    2. Facem, dom' sef, facem, si cu 3D si cu IT si cu server si cu cloud. Cand ziceti ca suntem destui, alegeti un loc neutru si un weekend cu soare si sunati adunarea.

      Ștergere
  2. Nu stiu daca a aparut primul comentariu. Pentru ce ar fi nevoie pt. grafica de promovare...puteti sa ma puneti la numar daca este nevoie.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bine ai venit in team, Mihai.

      Se spune ca mina intinsa care nu spune o poveste nu primeste nimic. De fapt nici eu nu stiu precis cum ar fi mai bine, mesajul meu e sa ne imaginam impreuna cum ajungem la scopul propus. Mai devreme sau mai tirziu vom avea nevoie si de niste bani, chiar daca vom face munca voluntara totusi materiale, motoare, SDVuri etc. vor costa bani. Ar fi bine daca am face ceva publicitate, poate miscam niste fonduri, chiar europene.

      Ma gindesc la ceva clipuri de promovare, ceva de genul "eroisme ale lui IAR 80 in ww2", poate ceva picant, cu lupte aeriene, mai apoi ceva despre tehnica din acei ani si, bomboana de pe tort eforturile de a reinvia aceasta pasare. Ma rog, nu sunt specialist in marketing dar am vazut multe filmulete pe Discovery cu subiecte asemanatoare.

      Inca odata, sa ne imaginam impreuna!

      Ștergere
    2. un exemplu "On June 10th, 1044, known as "the blackest day in the history of the American fighter forces in WW II", 23 Romanian pilots in their IAR-80s claimed 23 P-38s for a loss of seven of their own. Of 23 P-38s claimed by the Romanians, the 1st FG lost a total of 14 and numerous others were crippled."

      Ștergere
  3. Ma bag si eu si sigur mai aduc cativa oameni de incredere.

    RăspundețiȘtergere
  4. Eu nu ştiu sã fac nimic practic, sunt din bibliotecã, dar pot sã dau un ban mic, iar când va veni sorocul, sã pun un break la bãtaie şi muncã de negrişor, gen cãrat una-alta, ținut cuiul, fãcut un senviş... ;-) sã fie'ntr'un ceas bun!

    RăspundețiȘtergere
  5. Salut,
    Ma bag si eu, doar spuneti-mi cum luam legatura. Daca aveti un mail de contact, facebook sau numar de telefon.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna ziua,
      Revin cu completari, ieri eram la volan si raspuns in graba. Am terminat facultatea de mecanica din Iasi acum 2 ani, iar acum realizez documentatia tehnica pentru avioane si elicoptere. Va ajut cu placere atat cat imi permite experienta. Pentru mai multe detalii ma gasiti pe e-mail la stanciusorin72@yahoo.com

      Ștergere
  6. Buna ziua tuturor. Gabriel IANCIC ma numesc. Sunt de profesie inginer de aviatie si locuiesc in Canada. Informatiile dumneavoastra nu sunt chiar precise insa...daca banuiesc corect cine sunteti urma sa ne cuoastem cit de curind la indrumarea fostului dumneavoastra director. Ca sa lamurim lucrurile fac urmatoarele precizari:
    - da, exista o echipa de aproximativ 20 oameni pe care o conduc si care si-a propus reproiectarea si fabricarea unui IAR-80 in stare de zbor in USA.
    - ideea imi apartine in totatlitate si este mult mai mult de explicat cum s-a ajuns la stadiul in care suntem insa as prefera ca "zvonurile pe net" sa fie verificate inainte sa fie publicate;
    - desigur ca tot ce ati enumerat mai sus sunt doar...parti esentiale insa nu si suficiente pentru a realiza un avion de peste 3 mil USD. Nu imi propun sa dau acum aici explicatii cum am ajuns la aceasta suma insa...posibil costurile sa treaca de aceasta valoare;
    - da, in echipa mea fac parte de de la entuziasti, proiectanti, ingineri de aviatie, piloti de vinatoare si acrobati si chiar fosti directori de fabrici din Romania sub indrumarea carorara lucram insa...ce nu cunoasteti este ce este cel mai important...si anume "partea de peste ocean" care fabrica, testeaza in zbor si prezinta ulterior avionul in USA si Canada sa airshow-uri.
    - legislatia precara din Romania ne obliga sa fabricam si zburam acest avion in USA si Canada in mare masura insa...am avansat discutii deja de al aduce pe o perioada de 1 an in Romania in vederea prezentarii in zbor la airshow-uri. Acest lucru se va intimpla NUMAI DACA AUTORITATILE ROMANE VOR SATISFACE DORINTELE ORGANIZATIEI NOASTRE NORD AMERICANE.
    - un ultim lucru pe care vreau sa il precizez este ca ORICINE CU BUNE INTENTII ESTE BINE VENIT IN PROIECTUL MEU INSA TREBUIE SA RESPECTE UN NIVEL DE PROFESIONALISM RIDICAT MAI ALES CA OAMENII CARE AU PUS SUFLET SI SUSTIN ACEST PROIECT MERITA TOT RESPECTUL;
    - motivele pentru care inca nu am facut public acest proiect sunt multiple insa cel mai important eate ca inca...lucram cu toate resursele la definitivarea desenelor de executie ale avionului. Documentatia incompleta a ingreunat mult acest proces.
    - cei care doresc mai multe detalii pot sa ma contacteze personal pe adresa de email: gabrieliancic@yahoo.com dau pe pagina mea de Facebook: GABRIEL IANCIC.
    Va multumesc pentru intelegere,
    Ing. Gabriel IANCIC

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma numesc Mihail Calomfirescu, traiesc in Germania, am studiat aviatie, promotia 72, si am lucrat la proiectarea 93, 99, 95.
      Am impresia ca nu prea iti convine ca am incercat sa promovez acest proiect. Fiecare are stilul lui de a incerca sa rezolve o problema. Eu vad acest proiect ca ceva, in primul rind, romanesc si mai apoi american sau canadian. De altfel baza documentatiei se va pune aici.

      Mult succes!

      Ștergere
    2. Nu stiu de ce fost director al meu vorbiti! Precizez ca eu NU am lucrat la Craiova.

      Ștergere
  7. Uitati-va aici ce inseamna un asemenea proiect https://www.youtube.com/watch?v=8cijdOOlcNY

    Stiu ca vechea documentatie inca exista dar...cineva ar trebui sa o puna la dispozitie si atunci lucrurile ar merge mult mai usor...ar fi excelent ca proiect pentru studentii de la Aeronave...am vazut un Bleriot (model 3D facut de studenti francezi, model amanuntit facut in CATIA si pe care intamplator il am :) ).

    Poate ii convinge cineva pe cei de la Muzeul Aviatiei sau pe cei de la Brasov...s-ar putea intai scana planele (pentru a le proteja in momentul in care se lucreaza cu ele)...apoi facut proiectul 3D si adaptat...

    Dar tot fabricatia va ramane punctul critic si cred ca de nerealizat in Romania...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. am lucrat ani de zile cu ProE, o ruda a Catiei. Tot sistemul Catia costa la 30000 de euroi, plus un calculator adecvat, workstation de inca 5-6000. Ca persoana privata nu-mi permit sa investesc acesti bani.

      Privind fabricatia, vezi mai sus postarea d-lui Gabriel Iancic.

      Ștergere
  8. PS. Am mare nevoie in echipa noastra de un specialist in animatie 3D gen: https://youtu.be/cTTWeSCUoXw
    Tare mult ne ajuta in acest moment daca cineva specialist in domeniu ne poate da o mina de ajuto cu realizarea unui clip similar cu asamblarea 3D a unui IAR-80.

    Asa cum a spus dl. Grigore (caruia personal ii multumesc si pe aceasta cale, fiind unul dintre coordonatorii de proiect) multi din echipa suntem specialisti in aviatie si pot sa va asigur ca acest avion va respecta toate normele de safety pe care le indeplineste orice avion din clasa lui insa VA FI FABRICAT NUMAI IN USA SI CANADA…NICIDECUM IN ROMANIA…si asta trebuie sa o spun cu parerere de rau. Sunt mte considerente care au stat la baza acestei decizii printre care: safety, calitate si experienta fabricantilor de warbirds.

    Un mic amanunt fac public aici pentru moment ca sa clarificam problema motorului. O sa folosim motorul de 14 cilindrii de pe DC-3 si B-24 – R-1830 care difera destul de putin fata de K-14. Am luat in calcul toate considerentele necesare in alegerea acestui motor si mai ales „safety first”.

    Va multumesc pentru interes si intelegere,

    Ing. Gabriel IANCIC

    RăspundețiȘtergere
  9. Adresa mea de E-mail mihai.iar80@aol.de

    RăspundețiȘtergere
  10. Gabriel Galateanul14 august 2022 la 13:06

    Există un loc pe internet unde putem urmări 'The making of..' IAR80? Publică cineva regulat undeva progresele care se fac (dacă se fac) ?

    RăspundețiȘtergere

comentati