luni, 6 ianuarie 2014

trenule masina mica, olteneasca


Am aflat de curind o veste imbucuratoare, oltenii fac trenuri, imi voi permite sa fac niste comentarii.
Desigur unu sau altu dintre cititorii mei va spune, io-te domne, a-l draq tiquan, se pricepe si la trenuri. As raspunde, da, ma pricep, chiar f. bine, cindva voi povesti de ce si cum. Altii vor astepta sa-ncep sa-i fac pa amaritii de olteni de fecale si sa arat ce grozavi suntem noi, nemtii. Da, veti avea parte si de asa ceva.
Spalte1HyperionSiemens DMLSpalte2
Lungime7070,9
Greutate145132
AxeBo-BoBo'Bo'+2'2'+2'2'+2'2'+Bo'Bo'
Putere17202600
Viteza160160
Capacitate150-180252
Nr. Wagoane43




Sa analizam:
Voi incerca sa compar un tren nou, marca Siemens, cu oltenescu Hyperion.
  • incep cu numele, Hyperion mi se pare un pic hiperion, poate ar fi fost mai potrivit prazu zburator, sau trenule Masina mica.
  • trec peste naivitatile, ca sa ma exprim elegant, din ziaru oltenilor de pretutindeni, citeva precizari, nu cred ca are axe Bo-Bo, mai degraba o combinatie Bo-Bo+2-2 s.a.m.d
  • se vorbeste de know-how italienesc, da se mentioneaza firme ca ABB, Knorr-Bremse, Voith; ABB e elvetiana si celelalte doua Germane.
  • sa comparam datele tehnice, vedem ca olteanu are o capacitate mult mai mica decit neamtu, doar 180 pasageri vs. 252, in schimb cintareste cu 13 tone mai mult, desi are o putere mult mai mica 1720kW vs 2600.
Imi asum riscu sa gresesc, motivele ar fi ca datele tehnice publicate pt. Hyperion sunt extrem de zgircite. Am insa, si o mare admiratie, din informatiile culese se pare ca dezvoltarea acestui tren a costat numai 10 mio €, e intr-adevar fantastic de ieftin, proiectul a fost dezvoltat in doar doi ani, si asta mi se pare fantastic. Se pare ca structura e din otel sudat, nu e nici pe departe cea mai moderna tehnologie, DMLul Siemens e din Alu sudat.  Mi-ar fi placut ca oltenii de la Electroputere Craiova sa colaboreze cu fabrica de Avioane Craiova, intre ele distanta e de doar trei km, aviatorii oricum nu prea au ce face, cred ca aplicind tehnologia de avioane la trenuri ar fi posibila realizarea unui tren superperformant, unu care i-ar lasa pa europeni in limba.

Inchei intr-o cheie optimista, e bine ca se mai misca cite ceva, poate ar fi mai bine daca oltenii ar colabora cu avionistii, sau chiar si cu cei de la Astra Arad, care sunt profesionisti de prima clasa. Sigur, concurenta trebuie sa existe, da, in conditiile grele romanesti presupun ca o colaborare ar aduce mai mult.
P.S Poate cineva sa-mi explice de unde vine denumirea de "ramă electrică"? De ce nu se spune simplu tren electric? nu am gasit in dex o definitie!

6 comentarii:

  1. Daca era din alu sudat, mai usor deci, si cu motor mai puternic, isi lua si zboru, Hyperionu. De asta nici n-au vrut sa colaboreze cu cei de la Avioane Craiova.
    Pe de alta parte nemtii sconteaza pe mai multi calatori, ca balast, e clar. Sa-i vad cum se descurca fara destui romani imigranti, de umplutura.
    O logica e-n toate! :))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. io cred ca oltenii-s mai grasi, daca mai pui si papornitele au nevoie de mai mult spatiu-n vagon. Nu ca nemtii ar fi subtiri da aia grasi merg cu masina, nu cu trenu, iar aillati au doar lap topuri.
      Lasind gluma la o parte greutatea are ceva cu consumu de energie, cu rentabilitatea unui sistem de transport.

      Ștergere
  2. Ar trebui sa-i explici asta primaritei-vacutze de la craiova care n-a vazut tren in "veata" ei.
    Pe de alta parte, daca vrei tren adevarat, aite aici:

    http://www.nydailynews.com/news/national/billinaire-proposes-new-type-transportation-article-1.1425077

    semnat: cora_, o olteanca :)))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cora, ideea de transport (posta pneumatica) e extrem de veche, primul patent e din 1810. Chiar au existat sute de km de tuburi prin care se transportau obiecte. La firma la care-mi cistig piinea si azi exista o instalatie prin care se misca corespondenta.
      In Ro, pa vremea impuscatului, exista la INCREST o instalatie experimentala de transport pneumatic de obiecte mari, chiar si persoane, la Mineciu.
      De altfel nu e prima data cind idei f. vechi, uitate intre timp, sunt reluate, dezvoltate mai departe. Chiar am in plan sa scriu un post despre idei uitate.

      Ștergere
  3. nu o sa gasesti in dex-ul romanesc ci in cel frantuzesc. "rame" inseamna garnitura de tren/metrou. la capat de linie o sa auzi:
    station terminus. personne ne doit rester dans cette RAME.
    adica pana aici ati platit, mai mergeti si pe jos

    RăspundețiȘtergere