luni, 21 mai 2012

Der Teufel steckt im Detail, IAR99 (6)

Dracu se ascunde in detalii, e stiut ca un concept genial poate sa fie compromis de detalii. Deci dupa ce am rezolvat conceptia aerodinamica, jonctiunea cu fuselajul, trecem la munca de rutina/detalii. Uneori e partea plictisitoare a muncii de ing. proiectant, trebuiesc desenate zeci de nervuri, toate seamana intre ele, de cotat mii de nituri, plictisitoarea tabela de componenta unde niturile trebe reprezentate, se inventase o legenda, cercul taiat era nit cu cap, cerculet de doua ori taiat, nit cu cap inecat si si, si.... In plus trebuiesc calculate greutatile si pozitia centrului de greutate.
Partile fixe ale ampenajului orizontal, respectiv vertical erau asemanatoare ca structura, doua longeroane, niste nervuri si niste lise cu bulb, din corniere trase. Problema e intotdeauna nituirea, evident ca ne doream o suprafata curata, deci era clar ca se vor folosi nituri cu cap inecat. Operatia de nituire e cumva idioata, un profesor spunea ca e absurd ca faci o gaura si mai apoi sa-ncerci sa o umplii. De regula se dau gauri pilot numai pe una din piese, dupa aceea se aseaza piesele impreuna, se string cu agrafe si se gaureste la diametrul final, mai apoi se debavureaza, se baga pasta de etansare, se nituieste.
Problematic e atunci cind tablele sunt f. subtiri, atunci capul nitului e mai mare decit grosimea tablei si deci tabla trebuie ambutisata, o operatie destul de sensibila, care daca nu e facuta corect poate duce la fisuri in tabla. De asemenea trebuie tinut cont ca gaurile necesare nituirii slabesc structura. Am ales o solutie relativ high tech si anume invelis cu grosime variabila, ceva asemanator cu ce azi se numeste "Tailored Blanks", de la automobile. Invelisul era mai gros in zona cordoanelor de nituire, atit de gros incit gaura de nit sa nu necesite ambutisare ci doar frezare/gaurire. Invelisul cu grosime variabila se obtinea prin eroziune elecrochimica, se introducea tabla intr-o baie cu acid si curent, povestea anod, catod si tabla era mincata. Zonele care nu trebuiau erodate erau protejate cu o masca. Aceasta tehnologie era relativ noua, putin folosita in Romania acelor ani.
Sa trecem la profundor, respectiv directie. Si de data asta ne-am hotarit la o tehnologie avansata si anume structura lipita, fagure. Am facut un crash curs de o zi in domeniul sandwich, organizat de un prof. mare campion de sah, care mai tirziu a infiintat o fac. ecologica, nu mai stiu cum il cheama. Acesta l-a invitat pe un reprezentant al firmei Ciba Geigy, cea care fabrica fagurele si adezivii.
O structura sandwich cu miez fagure consta din invelis, la 99 cu o grosime de 0,6mm si din miezul fagure, toate lipite in autoclava cu un adeziv folie, epoxid, marca Redux. Fagurele era confectionat din tabla f. subtire, mai subtire decit firul de par, firul de par are o grosime de 50-70 miu, cositele de frumusica esti tigancusa, tigancusa mea, sunt mai groase, ca. 70 miu, folia de fagure poate sa fie chiar si 17 miu, adica 0,017mm. Miezul fagure trebuie frezat la contur, exista doua posibilitati (a) se umple fagurele cu o ceara, care dupa frezare se topeste sau (b) se frezeaza cu o scula speciala in forma de ciuperca cu o viteza de rotatie f. mare. Cindva, atunci cind s-a incercat "asimilarea" materialelor a existat o sectie in INCREST unde se producea acest fagure romanesc.
IAR 99 avea comenzi directe, adica era o transmisie mecanica prin leviere si tije, de la pilot. Deci suprafetele de comenzi trebuiau compensate atit mecanic cit si aerodinamic. Compensare mecanica inseamna ca centrul de greutate a suprafetei trebuie sa fie in fata axei de rotatie, cel mult pe axa. Compensarea aerodinamica inseamna ca centrul de presiuni trebuie sa fie de asemenea in fata axei de rotatie. Pt. compensare mecanica, am pus longeronul in fata axei de rotatie , chestie destul de dificila pt. ca sarniera trebuia sa sparga longeronul. Din fericire mai exista si asa numitul "horn", nu mai repet poza, care contribuia substantial la compensariile aerodinamice si mecanice.

Inca o mica atentie trebuia acordata trimmerului, o aripioara f. mica, actionata electric de catre pilot, atunci cind la zbor indelungat, orizontal vroia sa-si reduca forta pe mansa sa nu-i amorteasca mina.

Incepuse sa-mi fie frica de propriul curaj, mult prea multe noutati, din fericire am avut norocul sa lucrez cu niste baieti exceptionali de la I.Av. Brasov.

19 comentarii:

  1. In poza e un profundor cu nituri pop?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. poza e cam nepotrivita, de fapt vroiam sa arat cu arata agrafele. Cind vorbesti de nituri "pop", cred ca vrei sa te referi, in general la nituri oarbe. De regula niturile oarbe nu se folosesc in zonele de siguranta solicitate la vibratii, la oboseala. In manualele de proiectare BAC si Airbus e specificat acest lucru.
      desigur exista exceptii, de ex. ultimele doua, trei nituri din stabilizator pot fi oarbe, restul sunt nituri pline, se ajunge la ele prin rularea invelisului.
      Exista o multime de schmeckerii prin care se introduc niste "contre" de nit cu arcuri sau chiar hidraulice. Undispozitiv interesant era "pisica", de trecere a gaurilor de dedesubt, deasupra.

      Ștergere
  2. domnu injiner

    la 93 - (scuze, stim ca suntem la 99, cronologic prin 1979, Nutzi si Luminitza au celulita deja si nechezolul deja e inlocuitor de nechezol) ,
    in specificatiile armatei, nu era scris cuvantul magic "radar" ? sarbii au incercat sa il bage pin 1992, dar le-a fost bombardata fabrica

    1. era complicat de pus un radar la 93 ? la fel de mare si greu ca cele existente in perioada de fabricatie a lui iar93 - ar fi incaput ?
    2. in 90 cand s-ar fi putut lua spey (de exe cele de pe f4 phantom britanice - 12250 dry si 20000 cu postcombustie, in loc de cele doua viper de cate 2700 fiecare ) - ar fi fost "avion" ? sau tot ceva nereusit (facand abstractie de calitatea fabricatziei de la fabrica de avion si cazane de fiert tzuica de la craiova)

    multumesc
    paul (inca injiner, ca alcoolic nu mai sunt de ieri dupa-masa)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. 1.1 Nu ar fi fost nici o problema sa se bage radar la 93, in fata aveam deja 120 kg. Pb, pt. contrabalanserea postcombustiei, spatiu s-ar fi putut realiza, probabil ca ar fi trebuit ca platforma giroscopica sa se mute in spatele cabinei, cadrului 14A, und era spatiu cacalau.
      1.2 Nu stiu insa la ce ar fi folosit si nici de unde l-am fi luat? 93 era un avion de sustinere trupe, atac la sol. Desi am proiectat multi ani avioane militare, totusi nu sunt militar, nu am habar de tactici si strategii. Avionul trebuie sa fie compatibil cu tot sistemul, cel de sol de descoperit tinta si condus la tinta, armamentul de bord, respectiv rachete si manevrabilitatea lui.

      2. Orice motor mai bun decit Viper ar fi fost un cistig, e drept ca modificarile ar fi fost majore, cel putin posteriorul si o parte din central (prizele) ar fi trebuit sa fie reproiectate.

      P.S Ma intristezi, ce s-a-ntimplat ieri dupa-masa?

      Ștergere
    2. Poate ca am birfit cam tare pa olteni, totusi cindva au invatat sa faca avioane, din pacate prea tirziu, atunci cind nu mai aveau cu ce!

      Voi vrobi in curind de "nemtii" de la Brasov.

      Ștergere
    3. Pai nu a fost vina fabricii de avion de la Craiova

      A fost vina celor care au proiectat 93-ul si 99-le fabricate acolo ca nu au ales tehnologia de fabricatie potrivita uzinei

      Daca in loc de table de dural nituite si electroeroziune la blancurile de tabla ca sa le faci cu grosime variabila si structuri fagure lipite si mai stiu eu ce nazbatii ati mai proiectat -
      daca in loc de toate astea alegeati tehnologia potrivita fabricii de la Craiova - cupru in loc de dural, grosimea variabila obtinuta prin ciocanire cu ciocan de lemn pe calapod de lemn tinut pe genunchi si tablele de cupru lipite prin alamire ca la cazanele de cocartz - ieseau toate avioanele din prima la marea meserie
      Poate nu ar fi zburat, dar s-ar fi imbinat toate reperele la marea meserie si ar fi fost tablele interschimbabile de pe un avion pe celelalt (ceea ce am inteles ca nu prea s-a intamplat la avioanele de serie :))

      Ștergere
    4. Referitor la utilitatea unui radar pe IAR-93, avioanele de atac la sol au nevoie de o metoda pentru determinarea distantei pana la tinta, asta in cazul in care se doreste o precizie mai mare decat cea optinuta prin lansarea "la vedere".
      Radarul ar fi o optiune, ar avea avantajul de a putea fi folosit si in mod aer-aer (si IAR-93 avea nevoie de protectie fata de aviatia inamica) sau pentru navigatie.
      Telemetrul laser ar fi o alta varianta, cu avantajul de a putea fi folosit si ca marcator pentru ghidarea bombelor inteligente.

      Ștergere
    5. Pt. mine avionul tipic de atac la sol e A10, Fairchild, deci nu cred ca are nevoie de radar. Desigur dispozitive de gasit si masurat distanta la tinta, pe baza de laser, infrarosu s.a.m.d ar fi folositoare, nu trebuie neaparat Radar.
      Repet in rolul de aer-aer 93 e o victima sigura, i-ar trebi un radar cu o bataie de cel putin 60km un sistem de coordonare de la sol f. bun si respectivele rachete aer-aer.

      Ștergere
  3. Inca ceva, in cazul motor Spey nu ar fi fost necesara postcombustia, pt. un avion de atac la sol, SUBSONIC, postcombustia nu are rost.
    De altfel a fost o perioada cind nu prea aveam de lucru si s-au facut zeci de schite, de diferite feluri de avioane, cu diferite echipari, daca nu ma-nsel a fost considerata si varianta cu Spey.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pai de exemplu, jaguarul (comparabil cu iar93, tot avion CAS) indian are radar
      si orice avion CAS care se respecta are macar radar following terrain - altfel esti doar avioane de atac "la vedere", trebe sa astepti vremea buna sa iesi sa dai cu bombardeaua, militaria (in teorie cel putin) e diferita de plimbarea cu rolele in Herastrau :)

      spey a fost din punctul meu de vedere o mare greseala a lui cioasca si a celor care l-au sfatuit, l-au primit pentru rombac doar pentru ca RR era aproape in faliment, spey era deja depasit rau si RR pregatea Tay-ul care a iesit la zburat odata cu Fokker

      Dupa care au spus pa
      Nu stiu ce aveau ei in plan sa fabrice la turbomecanica, planuri stiam ca au fost foarte multe, turbopropulsorul de la Kamov 126 facut in ultimii ani inainte de revolutie la brasov, am inteles ca au incercat si cu Tay-ul sa poata sa tina rombacul in viata (care deja nu mai era primit din cauza zgomotului si a noxelor pe foarte multe aeroporturi), spey-ul pentru orice alta "aplicatie" gen iar93

      Pacat ca s-au mucificat atatea in industrie dupa 1989, din prostia noastra de cele mai multe ori

      Ștergere
    2. Echiparea Jaguarului indian cu radar a fost o incercare de a face din el un fel de multirol, IAR 93 ar fi trebuit sa fie un avion pt. un razboi de aparare, pe propriul teritoriu, care ar fi putut profita de instalatiile la sol. Repet, lui 93 nu i-ar fi stricat un radar da nici nu i-ar fi folosit prea mult. Banii si complicatia tehnica pt. un radar ar fi fost mult mai bine investiti in propunerile pe care le-am facut.

      Ștergere
  4. daca nu ma-nsel Turbomecanica avea ín plan fabricarea Spey, s-au gindit f. serios la o varianta militara, sa nu uitam ca varianta CIVILA de pe BAC era dimensionata pt. factor de sarcina "civil", cred ca 2,5g, la militari vorbim de 8g.

    RăspundețiȘtergere
  5. Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.

    RăspundețiȘtergere
  6. What i don't understood is actually how you are not really a lot more well-preferred than you may be right now. You are so intelligent. You recognize therefore considerably on the subject of this subject, made me individually consider it from a lot of numerous angles. Its like men and women are not involved unless it's something to do with Lady gaga!
    Your individual stuffs nice. All the time maintain it up!


    Check out my webpage: jocuri ci inpuscaturi

    RăspundețiȘtergere
  7. Thank you for the good writeup. It in fact was a amusement account it.
    Look advanced to more added agreeable from you!

    By the way, how could we communicate?

    Feel free to surf to my webpage: jocuri adulti online gratis

    RăspundețiȘtergere
  8. Way cool! Some very valid points! I appreciate you penning this write-up and the rest of the website is very good.


    my website - Juegos Online

    RăspundețiȘtergere
  9. Greetings! I've been reading your website for some time now and finally got the courage to go ahead and give you a shout out from New Caney Texas! Just wanted to say keep up the excellent job!

    Feel free to surf to my web site: jocuri cu matio

    RăspundețiȘtergere
  10. Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.

    RăspundețiȘtergere
  11. Every weekend i used to pay a quick visit this site, for the
    reason that i wish for enjoyment, as this this site conations actually nice
    funny data too.

    my page - Juegos

    RăspundețiȘtergere