marți, 29 martie 2011

IAR 95 (4)









Am fost extrem de placut surprins sa vad cit interes au trezit postarile mele despre avioane romanesti, IAR 95 .

Citeva precizari:

1. In ceea ce priveste persoana mea, am lucrat doar citeva luni la proiectul IAR 95, tin minte ca am proiectat jonctiunea aripa-fuselaj si ampenaj vertical fuselaj. In perioada in care am lucrat eu exista o versiune gen F4, aripa joasa cu plan central.

2. Deoarece nu prea ma intelegeam cu conducerea proiectului si eram si extrem de scheptic privind succesul acestui proiect, m-am intors repede la iubitele mele din tinerete IAR 99 si IAR 93, unde inca mai era cite ceva de facut si am ajuns cindva, pt. o perioada scurta, chiar la varianta militara BAC 1-11.

3. Cine a trait in acea perioada poate stie ca secretismul era in mare voga. Se intimpla chiar ca cei care lucrau la un anumit proiect sa nu obtina decit informatii filtrate, deci nici eu nu stiu f. mult despre IAR 95, unde mai pui ca au trecut peste 20 de ani.

4. Am citit inca odata informatiile primite de la fostii mei colegi. Sunt gata sa jur, cu mina a inima, ca atunci cind am lucrat eu la IAR 95, varianta "finala" ar fi fost "canard", pt. cine nu stie ceva de aviatie asta inseamna cu ampenaj in fata. Vezi Rafale sau Grippen. Pe vremea aia era f. "modern", deja aparuse "fly by wire" si stabilitate artificiala.

5. Cred ca am fi reusit sa construim un avion supersonic, insa nu am fi reusit sa-l echipam, si nu numai motoru a fost o problema ci si restu, nu aveam un radar cit de cit competitiv, nici macar o platforma giroscopica ca lumea, nu mai spun ca prin 87-88 nu aveam nici tabla, nici nituri, nici macar adezivi, erau sub embargau, desi in vest se gaseau la chiosc.


P.S Cineva intreba de inarmare, uite citeva variante.

9 comentarii:

  1. Lasa, neamtule, pesimismu', uite, optimistii lucreaza de zor chiar acum la primul avion supersonic romanesc: http://www.romanialibera.ro/tehnologie/stiinta/e-111-primul-avion-supersonic-romanesc-construit-de-arca-210788.html
    Lipiciu il iau de la chiosc, ca acu' se gaseste, niturile si tabla de la fiare vechi, unde-i toata industria, sa tot iei pe alese, motoru racheta nu-i decat un mare fas, ca daca-i mic avionul nu se ridica, kerosenu e luat direct si el din gaura data-n conducta, iar apa oxigenata da la cosmetice, fireste.
    Un pic mai serios vorbind, cred sunt printre putinii care nu-i iau (doar) in ras pe entuziastii tuturor timpurilor. Asa ca astept inaltarea.

    RăspundețiȘtergere
  2. fabrica de la craiova repara avioanele altora, adica reconditioneaza avioane second hand si le face iar apte de zbor. iaca, daca n-ai stiut ce-a ajuns industria aeronautica romaneasca!

    RăspundețiȘtergere
  3. Yep, ii urmaresc si eu pe baietii astia, de fapt nu vor sa faca un avion ci un fel de racheta cu aripi, e mult mai simplu decit un avion supersonic de lupta, ma rog, eu le doresc succes, da sunt tare scheptic.
    Coralie, bine ca repara avioane, am auzit ca o perioada au facut niste paturi de campanie.

    RăspundețiȘtergere
  4. daca zboara un amarat de covor oriental, de ce n-ar putea zbura si un pat?! daca-s mesteri priceputi, indiferent ce repara ei acolo, pana la urma ar trebui sa zboare.

    RăspundețiȘtergere
  5. imi pare rau ca proiectul IAR - 95 ME nu s-a finalizat nici macar acum...

    Guvernul Romaniei putea sa aprobe acum, in 2013-2015 construirea prototipului.

    Nu mai suntem sub embargou, proiectul, din spusele dumneavoastra, este finalizat si sta in sertar.

    MOTOARELE: se gasesc peste tot. nu mai suntem sub embargou
    AVIONICA si RADARUL - avem avem o colaborare foarte frumoasa cu israelul, pe Mig 21 - LanceR si pe IAR 99 - Soim

    dar ce ne lipseste sa constrruim macar... prototipul? si dupa testele de zbor real... sa decidem ce vom face pe viitor?

    Se vehiculeaza posibile investitii in modernizarea armatei romane, investitii de cel putin 2 miliarde euro (fara acele F 16)

    ma mai intrebam... daca ar fi investit guvernul |Romaniei cele 800 miliane Euro (bani platiti pe F 16) in IAR -95 ME (cu un Avionica LanceR) am fi avut 12 aparate IAR 95 ME pana in 2017

    RăspundețiȘtergere
  6. Domnule inginer, ce stiti dumneavoastra de proiectul IAR-91?

    A existat cumva un proiect sau macar ideea de a monta motare rusesti pe IAR-93?

    Eu va las mailul meu... emy_mce@yahoo.com

    Puteti sa raspundeti si pe blog... aici sau printr-un articol...

    RăspundețiȘtergere
  7. Unii zic că puterea din umbră-i aceeași; război rece, sisteme diferite toate de ochii lumii. Poate asta lămurește de ce nu veneau „decit informatii filtrate”, de ce proiectul a fost închis, de ce J10 seamănă cu IAR95 șamd.

    RăspundețiȘtergere
  8. Uite ca mi-am adus aminte ca un fost coleg de servici si fotbal avea un blog, Neamtu Tiganu pe care il salut cu toata caldura.
    Vad multi entuziasti pe blogul asta care ne-ar sorbi cuvintele daca ne-am lauda cu tot felul de realizari din anii trecuti, la fel cum se lauda pescarii cu capturi nemaintalnite.
    Dupa cum vedeti nici Neamtu Tiganu nu se lauda, spune povesti reale. Nu am facut ceva deosebit decat in masura conditiilor avute, noi nu ne-am putut informa ca in zilele astea, am fost niste nebuni care am luat-o de la zero, traditia ne-a fost taiata de rusi care ne-au demontat IAR-ul Brasov. Am avut in schimb cunostintele de baza din primii ani de facultate foarte bine fixate, lucru care ne-a permis ca abia dupa absolvire sa atacam disciplinele de specialitate din alte unghiuri o data cu aparitia calculatoarelor.
    Cateva raspunsuri: Program CAD romanesc? Pe vremea aia nu existau terminale grafice pentru proiectanti pe care sa se faca desene. Existau niste terminale Techtronix pe care se puteau procesa modele de calcul de rezistenta a structurii pentru programe FEM (finite elements metods) unde aveam intradervar si programe romanesti. FEM se utiliza si in alte industrii, dar acolo nu s-au realizat programe romanesti.
    Ba mint, scuzati-ma, pe la sfarsitul anilor 80, fara niciun terminal grafic, un entuziast Paulica M., a reusit pe de-a oarba sa programeze un plotter care sa traga formate de desen cu cartus conform STAS, si a scutit multa munca din partea desenatoarelor care trageau in tus pe calc plastic.
    Nu se poate vorbi de avionul IAR-95 decat la nivelul de programul IAR-95. Numarai pe degete oamenii care lucrau la programul asta intr-o incapere, chipurile in secret, dar specialistii de la alte proiecte stiau ce se intampla acolo pentru ca erau solicitati sa discute diferite solutii. In fiecare an se facea un proiect preliminar care nu mai putea merge mai departe la o faza mai detaliata pentru ca implica o gramada de oameni un fond urias. Asa ca anul urmator se facea un alt proiect preliminar cu alta fata a avionului. Se facea macheta pentru sufleria trisonica si alta macheta vopsita patriotic era pregatita in caz ca to'arasu' trecea in vizita.
    Posibilitatile Romaniei de a face un avion supersonic in ziua de azi? Ma pufneste rasul. Americanii pot, rusii pot, chinezii le copiaza, dar nicio tara din Europa nu e in stare sa-l faca singura, le fac in cooperare si amana de la an la an lucrul la el. Cei de la Arca daca reusesc, ar face o macheta zburatoare.
    IAR-95 a avut si numele de IAR-S. Nu au fost proiecte pe bune, nu au inceput de fapt ca sa se inchida. Pe unde am lucrat in anii din urma si acolo erau compartimente de future projects, erau bune pentru ca de acolo aparea idei noi, ei chiar aduceau tineri fara experienta care aduceau cate odata idei nastrusnice care se dovedeau viabile.

    RăspundețiȘtergere
  9. Alt aspect, cu care o sa supar pe multi. Numai avem oameni pentru conceptie in tara. Ultima generatie de absolventi buni cu care am avut de-aface este cei din anul 2000. Am pus creionul in mana, cum se zice, la 7 dintre ei, toti foarte buni, veniti fara interviu, angajati de Resurse Umane. Am lucrat cu ei 2 ani. Ulterior unii au fost solicitati de firma in alte domenii, dar trei din ei care au ramas pe stress (calcul de rezistenta) lucreaza pe la Bristol, Wichita si Seattle. Azi numai gasim oameni ca ei. Sistemul politehnic s-a deteriorat. Ii pune sa invete pe pe dinafara cursuri pe care nu le inteleg, fac 4 ani in loc de 5, se trece defiland peste materiile de cunostinte generale (mecanica, rezistenta materialelor, organe de masini) materii mult mai importante decat cele de specialitate in conditiile in care diversele locuri de munca gasite nu le cere decat putere mare de adaptare. Noi aveam 5 ore de seminar la Rezistenta, ei au numai una, ori numai lucrand sub indrumarea unui cadru didactic se poate intelege si nu invatand cursul pe dinafara. Unii ar spune, stai ca acum se fac masterate. Da, unde frecventa lipseste cu desavarsire iar absolventul isi cauta o slujba beneficiind de cazare la camin in cei 2 ani de master.
    Chiar nu se poate realiza ceva la noi in tara? Se poate, dar la nivel de individ sau cativa, nu sunt conditii pentru realizari colective.

    RăspundețiȘtergere