vineri, 2 iunie 2017

Cel mai mare avion din lume



“The Hercules' was a monumental undertaking. It is the largest aircraft ever built... I put the sweat of my life into this thing.” 

“I want to be remembered for only one thing: my contribution to aviation.” 
Howard Hughes

De cite ori aud de cel mai tare avion din parcare ma gindesc la unul dintre putinii mei idoli, Howard Hughes. Din nefericire viata lui a fost ecranizata intr-unul din cele mai idioate filme vazute de mine, Aviatorul. Ca sa-ti dai seama cit de mare era cretinitatea ar fi suficient sa vezi scenele in care in hala in care se fabrica avionul, un avion din lemn, straluceau niste scintei puternice, de la flex, care probabil vroiau sa sugereze cum a fost batut otelul!?

Dar iata avionul, pe nume St(R)atolaunch (supranumit ROC), aceasta fiind o pasare mitologica care poate cara si elefanti. Acesta va urma sa lanseze rachete sau chiar sateliti, montati sub aripa intermediara. Constructia avionului cuprinde multe elemente de la Boeing 747-400.
Caracteristici:
Leermasse: 227 Tonnen
max Nutzlast: 249 Tonnen
max. Startmasse: 590 Tonnen
Länge: 72,5 Meter
Spannweite: 117 Meter
Höhe: 15,3 Meter
Abwurfhöhe der Nutzlast: 10700 Meter

Daca ne gindim bine insa, AN 225 e totusi ceva mai mare, are o greutate maxima de 600 tone, e drept ca anvergura e de numai 88,4, fata de 117. Desigur e greu de comparat asemenea avioane au misiuni extrem de diferite, probabil Statolaunch doar se va ridica la inaltimea de 10000, va da drumul la rachete si se va intoarce. 

In paranteza fie spus si Airbus 380 se-nvirte tot pe la aceleasi dimensiuni, greutate maxima 590 tone, anvergura "doar" 79,8.
*****************
Si o bomboana din http://evz.ro/avion-militar-disparut.html 

O mare revolutie, iata cum se pot transporta 116 pasageri.


8 comentarii:

  1. Parerea mea e ca avionul asta trage la babord. Pai daca avionul a disparut cu 116 oameni la bord, scadem 1, pilotul (care, evident, a disparut si el, ca altfel s-ar fi stiut unde e epava), raman 115 mici chinezi care dau la manivele sa roteasca turbinele. Treaba e ca sunt 57 la motorul stanga si 58 la el din drepata, e propulsie asimetrica. Sau si pilotul dadea la manivela...?

    RăspundețiȘtergere
  2. Buna ziua,
    Va scriu aici pentru ca articolele cu IAR-93 sunt mult in urma.
    Am de gand sa lucrez niste machete de IAR-93 in diversele variante si printre putinele planuri mai acatari gasite, este ceva la sarbi. Ma refer la planuri care sa contina profile de aripa si sectiuni de fuselaj.
    Sunt exterioare notabile intre ORAO si IAR-93?
    Bineinteles exista si intrebarea daca in cartea dvs exista astfel de planuri.
    Multumesc

    RăspundețiȘtergere
  3. Imi cer scuze, am uitat sa postez linkul cu planurile sarbesti:
    https://aeropoxy.wordpress.com/multimedia-cddvd/aeropoxy-books/soko-j-22-orao-e-book/
    Exista pe undeva planuri si pentru 93 la acest nivel? Cu ani in urma au aparut in revista Modelism niste planuri atat pt. simpla cat si pt. dubla dar n-au nici un fel de profile sau sectiuni.
    O zi cat mai buna!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Si eu am cumparat macheta de la aeropoxy... nu-i prea ieftina si nici prea frumos facuta..

      Am fost nu de mult la institut si am incercat sa gasesc planurile originale si sa introduc cite ceva in carte. Spre dezamagirea mea, desi am cautat o zi intreaga, nu am gasit absolut nimic, se pare ca absolut toata documentatia a fost luata de armata.

      Nu ramine decit sa te inspiri din pozele existente, sau daca ai rabdare, exista multe avioane 93 pe la diverse muzee, deci se poate masura cite ceva...

      Intre Orao si 93 la nivelul anilor 89 nu exista absolut nici o diferenta notabila, doar in exhipamente dar nu indeajuns de semnificative incit sa influenteze o macheta. Mai tirziu s-au sirbii au facut ceva modificari la Orao.

      P.S Sper ca ai datele de baza, lungime, anvergura etc.
      PPS Nici in cartea IAR 93 Oameni si fapte de Ion Vaida nu sunt planuri!

      Ștergere
    2. Profilul aripii e simplu, e simetric din seria NACA 64012 (12 inseamna grosimea relativa, nu sunt sigur ca e 12, dar la o macheta nu se cunoaste prea mult. Profilele se pot gasi in internet.
      Am intentionat la un moment dat sa reconstitui digital tot conturul avionului, am programele CAD respective, dar m-am lenevit, se pare ca si editura care urmeaza sa-mi scoata cartea o cam lungeste, am impresia ca-n general interesul pt. acest avion a scazut puternic, asa ca ...

      Ștergere
  4. Multumesc foarte mult pentru raspunsuri.
    Am norocul unui '93 in oras, intr-un loc public :)

    RăspundețiȘtergere
  5. StRRRatolaunch țigane... cu Rî - nu Statolaunch - că nu stă.

    RăspundețiȘtergere

comentati