joi, 29 august 2019

Gustav

Gustav e de o obraznicie ce n-ai vazut. Uneori muncesc ceva la gradina si am sentimentul ala ciudat ca cineva ma urmareste. Ma intorc si-l vad, e Gustav. Isi holbeste ochii la mine de parca n-a mai vazut taran la cimp. Il intreb politicos, ce vrei ma? Incepe si-mi povesteste ceva cu o voce pitigaiata de nu pricep nici o vorba. Ba, ii zic, nu pricep nimic, vorbeste si tu mai rar, ce dracu! Ti-ai gasit, parca de abia l-am provocat, o ia si mai tare.
Ma enervez, ba, stii ceva, eu am treaba, ia du-te tu de unde ai venit, cine ti-a permis sa intri in gradina mea?
Pleaca. Istovit ma duc in casuta si ma intind un pic. Nu atipesc bine ca iar simt ca ma urmareste cineva. Deschid ochii, desigur e Gustav, ba da esti culmea, ii zic, si aici vi, vrei o bere, vrei un mic? Nu-si gaseste locul, umbla de colo colo ca un zapacit.
M-am gindit sa-mi iau o pisica.

joi, 22 august 2019

Jurnal de calatorie... intr-o tara exotica

Se spune ca pensionarii sunt cautati de aia cu coasa pe acasa si de aceea umbla pe coclauri, ca zombii. Asa fac si eu, de data asta am calatorit intr-o tara exotica, undeva la marginea Europei. Locuitorii acestei tari spun ca au o tara frumoasa, dar e pacat ca e locuita. Eu as adauga ca faptul ca e locuita nu e asa tragic, mai rau e ca e si mobila, adica au masini.
Vorba poetului:
Dati-mi, dati-mi strada-ngusta
Unde gusta
Omul viata mai din plin
Cu trasuri, femei cochete
si cu fete
Incaltate cel putin!


E desigur un mare soc sa treci de la caruta la masina, cu multi cai, mai ales cind "Strada e intr-adevar ingusta".  In aceste conditii fiecare doreste sa fie primul, lupta e napraznica, depasirile in orice conditii sunt o dovada de barbatie, daca ai intentia sa traiesti, trebuie sa fi pregatit sa frinezi la maxim, sau eventual sa intri in sant, pt a-i oferi celuilat intiietatea. Clasa superioara a acestui popor e desigur diaspora, cea care a invatat democratia la ea acasa si cunoaste regulile economiei de piata. Drept urmare sa te feresti de masini inmatriculate in Germania, Anglia, Italia, conduse de barbati falnici bronzati, in Londra, Paris, Duisburg si Roma. Ca psiholog amator cred ca acestia se grabesc f tare, ca vorba aia, mai lung imi pare drumul acum la intors acasa.. Sunt nerabdatori sa arate vecinilor, rudelor ce masina si-au tras. Acest fenomen il observ si-n avioane. In cursa spre Romania e intotdeauna mirlania la ea acasa, se vorbese tare, se-njura fara jena, multi sunt torpilati. Bucuria de a ajunge acasa, sentimentul de eliberare din sistemul capitalist in care au fost exploatati ii face exaltati. Si invers, la intoarcere, spre occident, isi iau fata de oameni civilizati, europeni.
Dar poporul de care vorbim e indragostit de natura. Acest popor nu reuseste sa se abtina cind vede o frumusete, asa ca opreste oriunde, in curba periculoasa, pe poduri, pe stavilare si face poze memorabile cu frumoasa lui familie.
Mincarea preferata nu e micii, ci ceafa de porc, fapt care are o influenta puternica a fizionomiei falnicilor barbati, ceafa devine partea cea mai proeminenta a adonisului local.

Cultura curateniei e fascinanta, chiar si la sate s-a introdus cutia de gunoi, un gest frumos, dar aceasta cutie trebuie golita, golirea acesteia costa bani, asa ca se gasesc tot felul de solutii ingenioase. Zglobiile riuri de munte transporta, cu bucurie, plastice de toate culorile, fapt care-i confera un farmec aparte. Cei mai ingeniosi pun plasticele la gratar dind o savoare noua inecaciosului aer de munte.

Sunt sigur ca aceasta parte mi-a atras multe injuraturi, pe drept, as zice, de aceea, sa ma spal un pic, voi evidentia si lucruri frumoase. 
Sa vorbim si despre arta! Despre arta culinara. Un popor e definit prin ce maninca. Din start va recomand cel mai bun restaurant in care am mincat cea mai buna ciorba de burta, restaurantul Con-Tiki, in Sibiu.

Tot in Sibiu, oras care poate ar cistiga premiul de cel mai frumos oras romanesc, am nimerit si cel mai mare protap din Romania.
Mi-a placut enorm Transalpina, poate una din cele mai frumoase strazi din Europa, chiar daca ici-colo, unu, mai prudent, si-ar dori cite un parapet la marginea prapastiei. Excelent ar fi si daca cele ca. 10 km la iesirea spre Transilvania, ar fi reparate. 

Dar de fapt am ajuns in regiune excitat de un reportaj al TV germana pe tema nemtilor din Ro. Cu multi ani in urma, cind eram in cimpia muncii, la vizita unei firme si obligatoriul small talk la prinz, un olandez mi-a povestit de bisericile fortificate din Ro. Spre rusinea mea nu stiam nimic despre subiect, asa ca am hotarit sa recuperez. Am vazut Slimnic pazit de o castelana cam plictisita, fantastic a fost Valea_Viilor, chiar daca de la plecarea nemtilor au disparut viile, in schimb biserica fortificata e f. bine intretinuta. Aceste biserici fortificate au avut un rol hotaritor in protejarea comunitatilor. Cindva au existat peste 300 de asemenea biserici.
Poate cel mai interesant obiectiv este Viscri locul in care se spune ca si Charles ar avea o casa. Impresionat e felul in care s-au organizat nemtii cu multi ani in urma, cu asociatii de vecini, echipe obstesti etc. In cele mai glorioase timpuri au existat in Ro pina la un milion de nemti, unii veniti din 1200, asezati in zona Siebenbürgen, majoritatea deveniti evanghelici, si altii in zona Banat, mai ales catolici. La biserica din Viscri era o doamna f draguta care povestea frumos despre istorie, fiind insa intrerupta de o batrina acra, care i-a spus, pe nemteste, sa nu mai povesteasca atita pt ca nu vom mai cumpara prospecte. I-am raspuns, pe nemteste, ca remarca ei nu e prea gastfreundlich.

Am mai vizitat si alte locuri, Bran, Dimbovicioara, salina, sau turnulo strimb din satul Rusi, dar acestea sunt arhicunoscute si deci nu am ce spune despre ele.

PS Cred ca e absolut necesar ca in cel mai scurt timp cu putinta sa se introduca o garantie pe sticlele PET. Cred ca ar exista multi care ar aduna aceste sticle pt un banut. Mentionez ca-n Ge garantia unei sticle ajunge la 25 de centi, vezi peste tot nevoiasi care le aduna.
As introduce chiar si o bonificatie pt cei care aduna plastice, in general, cred ca ar stimula reciclarea acestora, si cred ca bugetul statului ar avea de cistigat deoarece nu ar mai cheltui sume enorme pt curatenie. 
Cu alte cuvinte decit sa platesti taxa pt luarea gunoiului, o parte ai putea sa-l vinzi.

joi, 1 august 2019

cica... in vino veritas

Crăpa-le-ar Domnul, – Principe, – ficații
Și setea ogoi-le-ar cu venin,
Căci n-au păreche-n lume blestemații:
Crâșmarii care toarnă apă-n vin 

Francois Villon

Dupa cum se vede, inca din vechime, au existat persoane care au fost indignate, pe buna dreptate, de turnarea apei in vin.
In tinerete, imi amintesc, faceam din cind in cind cite o mica petrecere, chiar in incinta Institutului, unde serbam victoriile aviatiei romane, de Craciun si de Paste. Persoane insemnate din conducerea institutului se ofereau sa procure un vin absolut exceptional si destul de ieftin. Se cumpara de la Stefanescu, un negustor de vin, pe undeva prin Giulesti. Care mai de care se intrecea sa laude vinul, mai ales ca nu, il adusese sefu si trebuia laudat. Mare au fost tragedia cind s-a aflat ca Stefanescu a fost prins si chiar condamnat la moarte si executat.
************
Mi-am amintit de asta zilele trecute, cind am citit ca si-n prea cinstita Germania a pornit un scandal asemanator. Tricul era asemanator cu cel folosit de Stefanescu, se amesteca vin de diferite calitati, bio si mai putin bio si se vinde la pretul cel mai mare.
*************
Si mai creativi au fost italienii, prin anii 68. Amestecau si ei diferite feluri de vin, mai adaugau si ceva zahar si ceva singe de vaca si o substanta Agar Aagar, obtinuta din alge, si mai puneau si ceva gips.
************
Austriecii nu s-au lasat nici ei mai prejos si prin anii 85 adaugau la vin glicol, substanta care se foloseste la lichidul de racire. Dar se mai adauga si acizi si alte substante. Se vindea mai mult vin austriac decit ar fi putut vrodata sa produca aceasta mica tara.
***********
Tot prin 85/86 s-a descoperit ca nici italienii, prietenii nostri, nu sunt mai prejos. Acestia adaugau Metanol, ca sa mareasca concentratia de alcool.
***********
Nici chinezii nu s-au lasat mai prejos, acestia falsificau un vin celebru Chateau Lafite Rthschild anul 82, pe care-l vindeau cu 625€ sticla.
*************
In 2008 italienii au manipulat si vinul meu preferat, Brunello di Montalcino, an 2003, pe care-l inmulteau cu vin ieftin din sudul Italiei.
************
Cehii au reusit, prin adaugarea metanolului, sa omoara peste 50 de persoane.

Asa ca parca incep sa-l cred pe Trump care, desi nu bea alcool, pretinde ca vinul american e mai bun decit cel francez.

Si totusi, ce facem noi pasionatii bautori de vin!? Cica bem vin de buturuga. Un bun prieten are o bucata buna de vita undeva prin Moldova si produce ceva vin, fara sa vinda, doar pt nevoile proprii. Deci e absolut curat, absolut sanatos, dar are un gust ingrozitor. De regula e f acru deoarece strugurii nu apuca sa se coaca si trebuie culesi f devreme deoarece daca se asteapta pina sunt absoluti copti sunt culesi de oameni de bine, peste noapte.

Cel mai bine e sa-ti faci vin singur, o faceam si pe asta in tinerete, la bloc. Cumparam citeva zile la rind, deoarece nu se vindea mai mult decit 5 kg. odata. Apoi il storceam cu miinile, nu aveam acces la fecioare care sa-l zdrobeasca in picioare. Mai apoi statea pe boasca, faceam numai vin negru, citeva zile cit sa fermenteze. Mai apoi era tras in damigene si inchis etans. De Craciun era tocmai bun.

joi, 23 mai 2019

Namol

Ma simteam f bine, nu ma durea nimic, dar citiva prieteni si chiar si nefasta au zis ca ar fi bine sa facem un tratament cu namol, ca asa sta bine la batrinei. Zis si facut, am comandat camere la Mangalia, la hotelul Paradiso, fost Siemens. Hotelul a fost construit prin anii 60 si ceva de Siemens, este inca in stare f buna, si are spatii generoase pt tratament. Era f gol, asa ca am putut sa ne facem de cap, camere cu vedere la mare, f comfortabile, f curate. Micul dejun absolut excelent. Personalul amabil si profesional.
Tratamentul a fost si el bine facut, fetele lucrau cu bucurie si cu veselie. Probabil ca nu sunt inca prea obosite, erau relativ putini pacienti, imi imaginez ca-n plin sezon, cind au si pina la 30 de pacienti pe zi, pe care trebuie sa-i maseze 7 ore in lant nu va fi prea usor.
Preturile mi s-au parut ceva mai mari decit anii precedenti, de altfel totul in Romania mi s-a parut mult mai scump decit acum un an cind am fost ultima data. Enervanta a fost prima zi, cind se faceau programarile, o lipsa de organizare deja proverbiala, te plimba de la o usa la alta si inapoi. Si cind te gindesti ca romanii sunt, chipurile, cei mai tari IT-isti, pe acolo nu era urma de computerizare.

Colega de camera se scula in fiecare zi pe la cinci, cind rasarea soarele, cind mergeau pescarusii si lebedele in piata, si facea poze:



Cu mincarea nu am stat prea bine, un restaurant in Vama Veche, de care am fost incintati acum un an jumate, s-a scumpit si si-a schimbat bucatarul, noul fiind cred ca mecanic auto, totul mirosea a motorina. Dar am descoperit un restaurant exceptional in Olimp, Popasul Pescarilor, absolut miraculos, cu o ciorba de peste care ar intra in topul celor mai bune preparate mincate de mine vreodata.
In concluzie a fost o calatorie frumoasa, mai ales ca am fost impreuna cu buni prieteni. 
La inceputul tratamentului nu ma durea nimic, acum ma dor salele, cervicala si parca si ... 

joi, 25 aprilie 2019

Circul

Azi ceva mai usor, asa ca de Paste, ca tot se vorbeste de Inviere.

Nepoata avea trei-patru ani si a venit la noi in oras o trupa de circ. Trupa e mult zis, era de fapt o familie, tata, mama si doua fetite. Spectacolul pe care-l ofereau era modest rau. Cea mai interesanta era participarea publicului, mai ales atunci cind copiii aveau voie sa calareasca poneii, chiar in picioare. Desigur, nepoata mea a fost prima si cea mai curajoasa.
Dar vine un numar mai periculos, nefasta circarului sta linga o placa si circaru arunca in ea cu cutite si topoare. Nu a nimerit-o. Imbatat de succes invita pe cineva din public sa participe, o gaseste pe nefasta mea, cica mama (desi era bunica) curajoasei fetite e precis si ea f curajoasa. Spre surprinderea mea nefasta, pianista de meserie, careia ie frica si sa merga pe bicicleta, ii e frica de tunete si de toate alea, se duce. Arunca ala cu topoare si cutite si nu o nimereste. Publicul aplauda in extaz.

Acum zice sa vedem si daca tata (adica eu, care eram bunic) indrazneste. M-am lasat rugat, implorat, publicul intii a aplaudat. Mai apoi a inceput sa fluiere si sa ma huiduiasca. Deci de voie, de nevoie, am facut-o!

Nu m-a nimerit, am fost invitati la circ si pt a doua zi, gratuit, dar am avut alte treburi.

duminică, 14 aprilie 2019

Stratolounch

In timp ce marii savanti europeni sunt f ocupati cu reducerea emisiunilor de codoi de la vaci, oi si luminarile de Paste, americanii construiesc avioane.
Si cind se apuca ei de ceva pai o fac mare, mare de tot, ca ii ajung si pe rusi care au cei mai mari pitici din lume.
Zilele trecute a zburat Stratolounch
Stratolounch e cel mai mare avion din lume, cel putin in ceea ce priveste anvergura, 117 metri. A fost initiat de miliardarul de la Microsoft, Paul Allen, care a murit din pacate.
E format de fapt din doua fuselaje cumparate, Boeing 747, unite printr-o aripa. La constructia acestui avion a participat si firma Scaled Composite fondata de idolul meu Burt Rutan. 
Misiunea acestui avion e sa care rachete spre spatiul cosmic. 

Deocamdanta nu se stie care va fi viitorul acestui avion, se pare ca odata cu disparitia lui Paul Allen finantarea nu e prea sigura, dar totusi e o mare realizare tehnica.

Voi reveni cu amanunte tehnice, azi e Duminica, mergem la biserica!

duminică, 7 aprilie 2019

Din nou despre de ce cad avioanele Boeing Max, zbor 302

Imi face extrem de rau sa citesc, aud, vorbesc despre prabusirea avioanelor. Nu, nu ca as fi mare umanist, ca as regreta mortii, in definitiv in fiecare secunda moare cineva, nici nu-i cunosc, poate erau oameni de treaba, sau poate erau criminali, dar ma doare sa aud ca atita investitie de inteligenta in acest minunat aparat, duce la catastrofa. De regula nu pot fi obiectiv, ca proiectant de avioane caut f des vina la piloti, la conducatorii de zbor etc. considerind ca tehnica e perfecta. Din pacate nu e asa.

Daca adaugam si efectele politice, cu multimea de zvonuri ajungem sa nu mai intelegem nimic. De ex. chiar si bancherii s-au simtit nevoiti sa se pronunte despre accidentul din Etiopia, uk.finance. Probabil ca au investit masiv in Boeing, ca au ajuns la concluzia ca avionul ar fi cazut ca pilotii erau tineri si ca avionul avea o viteza mult prea mare. E adevarat ca pilotii au tinut motoarele tot timpul aproape in plin, chiar la 94%, de obicei cind se ajunge la palier se reduc, de data asta insa, vezi raportul "At 05:39:42, Level Change mode was engaged.  The selected altitude was 32000 ft. ", ca numai la un minut "At 05:40:56, the First-Officer requested ATC to maintain 14,000 ft and reported that they are having flight control problem. At 05:41:21, the selected altitude was changed from 32000 ft to 14000 ft. 
Se pare ca pilotii au oscilat intre a urca la 32000ft., ceea ce insemna sa tina motoarele in plin, si a se intoarce pe aeroport atunci cind au vazut ca au probleme. De altfel viteza de "The left Indicated Airspeed increased, eventually reaching approximately 458 kts and the right Indicated Airspeed reached 500 kts at the end of the recording", de 500kts, adica  926 km/h a fost atinsa doar in ultimele secunde inainte de prabusire. Se vede clar in diagrama, viteza creste de la min 5:43:30 pina la prabusire 5:43:45, odata cu intrarea in picaj.
Idiotii de bancheri uita ca avionul a intrat in picaj indus de sistemele MCAS si deci era absolut normal sa aiba viteza mare. Nu mai vorbim de faptul ca motoare in plin inseamna, acestea fiind sub CG, bot in sus, chestie absolut necesara in situatia in care se afla avionul.
Altii dau din gura cum ca la avionul respectiv AOA ar fi fost lovit de o pasare si a fost scos din functiune. De parca avioanele ar trebui sa zboare doar printre porumbei albi, ai pacii.

Dar a aparut si Preliminary+Report+B737-800MAX, Mentionez ca nu voi repeta anumite consideratii tehnice deja dezbatute in articolul meu referitor la prabusirea avionului Boeing 737 Max al companiei Lion Air. In plus, cine vrea sa se familierizeze cu sistemul MCAS poate citi aviationweek.com
Daca in analiza mea privind Lion Air am lasat impresia ca vina a fost a pilotilor, sunt socat sa aflu ca pilotii etiopinieni erau informati de acel accident si au aplicat in totalitate recomandarile Boeing. Cele doua accidente seamana ca doua picaturi de lacrima.

Si in acest caz vinovatul principal este nenorocitul de AOAul (senzorul Unghiului de atac, incidenta).
"Shortly after liftoff, the value of the left angle of attack sensor deviated from the right one and reached 74.5 degrees while the right angle of attack sensor value was 15.3 degrees; then after; the stick shaker activated and remained active until near the end of the flight."
AOA din stinga a ajuns sa arate 75°, o valoare absolut enorma, in timp ce cel din dreapta arata 15,3. Mentionez ca unghiul de atac maxim la care un avion poate sa zboare, sa nu intre in stall, e de max. 16-17°.
Aici intram in domeniul speculatiilor. Din descrierea din aviationweek " Boeing designed the MCAS to receive input from only one of the sensors during each flight. The left and right sensors alternate between flights, feeding AOA data to the FCC and the MCAS. " ar rezulta ca sistemul MCAS ia informatii de la un singur AOA, alternate (?) between flights. Sincer sa fiu nu inteleg aceasta logica!
Pilotii au decuplat sistemul MCAS. In diferite comentarii se spune ca acestia l-ar fi recuplat dupa un timp. Si aici am dubii de interpretare. Conform descrierii din aviationweek inteleg ca sistemul decuplat se recupleaza automat, dupa 5 secunde. "Pilots can interrupt the MCAS in two ways: via the yoke-mounted electric trim switches, or using the STAB TRIM CUTOUT switches on the center console. The trim switches interrupt the MCAS for 5 sec. and establish a new stabilizer trim reference point. "
Doar daca "Toggling both cutout switches de-powers the MCAS and the speed-trim System."

At 05:40:35, the First-Officer called out “stab trim cut-out” two times. Captain agreed and FirstOfficer confirmed stab trim cut-out. Din aceasta fraza rezulta ca pilotii ar fi decuplat MCASul, dar banuiala mea e ca acesta s-a recuplat automat dupa 5 secunde.

Tragic e ca avionul se contrazicea pe el, "From 05:40:23 to 05:40:31, three Ground Proximity Warning System (GPWS) “DON’T SINK” alerts occurred.".

Adica sistemele avionului stiau ca acesta se prabuseste dar tot acestea ii dadeau comanda de picaj, adica sa se prabuseasca in picaj dar nu intrind in stall. Si asta se intimpla in timp ce viteza avionului crestea la aproape  "458 kts and the right Indicated Airspeed reached 500 kts at the end of the recording." 

Si ca zapaceala sa fie si mai mare The last recorded pressure altitude was 5,419 ft on the left and 8,399 ft on the right. (!!!?)

Sincer sa fiu am impresia ca sistemele Boeing MAX sunt pur si simplu muci, parca au fost create si construite de un drogoman, beat, facut din laba.

M-a enervat atit de tare aceasta poveste asa ca voi face ceva ce nu fac de obicei, voi pune si un filmulet cu prabusirea, desi nu sunt convins ca se refera la aceasta prabusire, de altfel nici nu se potriveste. Prabusirea din film e provocata de stall, se vede ca avionul pierde portanta si se angajeaza, in timp ce MAX etiopian a intrat in pamint in picaj la viteza mare. Deci nu prea sunt de acord cu cele ce se prezinta in film.


sâmbătă, 6 aprilie 2019

Despre sondaje de opinie si statistica.

Sa analizam o intrebare facuta online. Intrebarea e pe cine ati alege daca alegerile ar avea loc miine.

Se prezinta intii rezultatul "reprezentativ". Se observa ca pun in ghilimele "reprezentativ" si vom vorbi mai incolo ce-nseamna.
Iata rezultatele:
Se observa ca rezultatele sunt cumva corect politic, partidele de guvernamint isi pastreaza cumva suprematia, verzii sunt si ei sus, cum se doreste, iar raii, AFD sta destul de modest.
Mentionez ca au participat la sondaj 8.750.083, un numar imens, ca. 10% din populatia Germaniei.

Dar sa vedem si rezultatele "crude" (Rohdaten), neprelucrate:

Opa, opa, Penelopa, se schimba cu totul imaginea, AFD, ne amintim, aia raii, au deodata 23,5%, iar Mutti scade de la 29% la 19%.
Dar, desigur, datele "crude", neprelucrate, nu trebuiesc luate in considerare, deoarece nu e stiintific.

marți, 2 aprilie 2019

Ultima partida de schi 2019

Dolomiti, Val Gardena,
Date tehnice, 181km de pista, 34000 m diferenta de inaltime, 117 lifturi in sase zile

o zi tipica, sus-jos, sus-jos pina la 3250 virf Marmolada

O coborire cu multa grije
O intrecere barbateasca, unu pe schiuri si altul apropiat mie, cu aripi... decolare

P.S In Italia se vorbeste romaneste, mai peste tot..