luni, 26 februarie 2018

Si noi am construit avioane

Adineauri am trimis cartea la tipografie. Nu mai e loc de intors. Aceasta e coperta, fata-spate, cotor.
O finantez din banii mei. Conform planului tipografiei va fi gata in aproximativ o luna.
In prima faza vor fi doar citeva exemplare, asa ca un fel de test, daca va avea cit de cit succes voi baga mai multe. Se va procura la inceput doar prin posta, si prin munca de la om la om, inca nu am gasit nici o librarie interesata. Am in plan si o editie e-book.
Lansarea oficiala de abia in toamna la congresul INCAS.

Tineti-mi pumnii, stiti cit de sensibili suntem noi scriitorii!

P.S Covirsit de marele interes suscitat, sunt deja 3 cititori potentiali, voi deschide o lista de eventuali cumparatori.
Va rog sa scrieti pe adresa avioane@gmx.de. Desigur e necesara adresa pt. a stii unde sa trimit.
Sper sa scot un pret de cca. 30 de lei + posta. Primele livrari vor avea loc de abia prin luna mai. Tot in mai, daca lucrurile decurg cum imi doresc, imi imaginez sa rezerv o mica sala la vrun restaurant, in Bucuresti, unde sa ne cunoastem si, cine doreste, sa cumpere cartea in mod direct.

miercuri, 21 februarie 2018

Germania, o mare democratie

Germania a dovedit azi, odata in plus, ca este o mare democratie. Dupa discutii intense s-a propus ca-n timpul campionatului mondial de fotbal sa se anuleze partial regula linistii dupa ora 22, care stipula un zgomot maxim de 55 decibeli, dar numai in zonele de public viewing, acasa nu. Desigur aceasta propunere va trebui validata de parlament. Nu stiu daca nu cumva prin aceasta se contrazic niste directive europene privind producerea de codoi si decibeli dupa ora 22. Se pare ca prin aceasta propunere istorica viitorul marii coalitii e asigurat. http://www.spiegel.de/sport/fussball/fussball-wm-2018-fuer-public-viewing-sollen-laermschutzregeln-gelockert-werden-a-1194647.html
O alta masura importanta ramine insa valabila, nu e permisa taierea gardului viu din gradina intre 1 Martie si 30 Septembrie. http://www.t-online.de/heim-garten/garten/id_53610888/hecke-schneiden-nur-bis-februar-erlaubt.html
Consider ca aceasta e un mare pas inainte comparind cu anul 2015 cind nu s-a dezbatut nimic atunci cind s-a hotarit primirea unui milion de specialisti musulmani.
Desi, daca stau sa ma gindesc, parca mai important e campionatul mondial de fotbal pt linistea natiunii.

miercuri, 24 ianuarie 2018

Ca frunza-n vint!

Ultimul uragan cu nume de femeie, Friederike, nume care de fapt inseamna ceva legat pe pace, de liniste, de intelegere, aparut desigur din cauza celor care au masini diesel, a fost destul de nervos, asa cum sunt toate femeile cind se simt neintelese.
O ocazie fantastica de a zbura cu avionul. In acest caz ar fi de preferat un pilot meserias, asa cum a fost cazul avionului care a aterizat in Düsseldorf
P.S Ar fi de mentionat ca pe timpul uraganului s-a oprit circulatia trenurilor, in schimb avioanele au zburat.

sâmbătă, 30 decembrie 2017

Du-te 2017, vino 2018

Pt. mine 2017 a fost un an extrem de plicticos, nu s-a intimplat nimic... putinele planuri pe care le  aveam nu prea s-au indeplinit.
Noroc ca acum, la sfirsit de an, m-a lovit o gripa din aia nasoala care-mi dovedeste ca uneori e bine sa nu se-ntimple nimic.
S-ar putea sa ratez si revelionul.

Va urez un an nou fericit 2018!

Guten Rutsch!

luni, 18 decembrie 2017

O seara de neuitat.

Am o relatie deosebita cu sarbatorile de iarna si Craciun. Pe de o parte imi plac mult pregatirile, mirosul de cozonac, numai la gindul porcariilor pe care le voi minca imi lasa gura apa. Chiar si orasele impodobite cu mii de luminite mi se par incintatoare. Unde mai pui ca sunt sanse mari sa avem un Craciun alb, lucru rar in ultimii ani, deja zapada s-a asezat ici colo.

Dar suport din ce in ce mai greu aglomeratia. Si parca mi-as fi promis o terapie impotriva aglomeratiei m-am dus la Köln. Nu cred ca exista in lume un oras mai viu de sarbatori. Sunt multe piete de Craciun, multe restaurante deschise pina spre dimineata, pline ochi cu oameni pusi pe distractie de parca nu ar mai exista miine.
Si parca nu ar fi suficienta nebunia, mai se organizeaza si tot felul de concerte, spectacole.

In cautarea unui loc mai linistit m-am dus la Filarmonie. Aceasta se afla chiar linga Dom ceea ce o face extrem de greu de accesibila, ma simt ca un sobolan care sa trec prin multimea de tunele, pasarele, parcari subterane. Orchestra filarmoniei e plina, la fel ca multe alte orchestre germane, cu artisti romani, fapt ce mi-a oferit ocazia sa obtin bilete de favoare.

A fost un concert deosebit, dirijat de un tinar, de origine romana, Cristian Macelaru, ceva fantastic.
La inceput am gasit liniste, Le Lac enchante, mai apoi Mozart cu un pianist exceptional, Rudolf Buchbinder, da dupa pauza s-a dus dracu linistea. A venit Ceaikovski, Sinfonia Nr 4. Daca primele parti au fost frumusele, partea 3-a cu pizzikato, chiar extrem de amuzanta, a venit finalul. Un final nervos, alamurile s-au luat la intrecere cu coardele si peste toate au tronat tobele. Unde mai pui ca la pupitru, cu batu-n mina era acel tinar brunet, plin de testosteron, cu temperament latin, romanesc. Iata finalul.

Dupa acest final mi s-a parut orasul extrem de linistit.

marți, 12 decembrie 2017

Reclama, azi Partidul Națiunea Română

Motto ""America first, Romania second".

De regula ma feresc sa ma bag in politica romaneasca, desi o urmaresc, asa cu coada ochiului, dar nu mi se pare normal ca, noi astia care acum mincam salam cu soia, ca acum e de bon ton, sa influentam acolo unde nu simtim pe pielea noastra consecintele.
De data asta fac o exceptie pentru un prieten din tinerete, Jean, care a trait visul american si a ajuns de la spalator de vase, milionar. Sper sa-mi trimita si mie, pe chestia asta, niste piscoturi.

Partidul Națiunea Română este de fapt visul celor care au asteptat o viata sa vina americanii. Iata ca americanii au venit in rate, cite putin, ba cu Bechtel, ba cu Nato, iata ca se implica si politic.

Desigur partidul are si un program, sincer sa fiu nu prea e pe gustul meu, dar acum sa fim sinceri, cine citeste programele partidelor? Pe cine intereseaza? Oricum partidele insele, dupa votat, uita ce program au avut. Poate o avea si o ideologie, desi si ideologia asta mai rau ne incurca, asa ca s-o lasam de o parte. Desigur partidul e de dreapta, deci e bun.

Dar ce vrea acest partid? Simplu, partidul doreste ca Romania sa fie ca USA, asta nu-nseamna sa fie la fel de multi negrii, ca-n USA, sau sa joace lumea basebal, sau sa vina si-n Romania taifunuri.
Nu, partidul doreste ca fiecare romanas sa traiasca aproape ca-n USA. Desigur, nu va fi posibil asa deodata, trebuie putina rabdare. Pe termen lung s-ar putea ca Romania sa devina al 51-lea stat american, in definitiv distanta NY-Budapesta (pardon Bucharest) e comparabila cu NY-Hawaii.

Tot respectul pentru prietenul meu Jean, in loc sa se scarpine pe burta in insorita Florida, se implica intr-o misiune curajoasa. Chapeau!
I-as da un sfat, ca orice partid care se respecta ar avea nevoie de un slogan, de o vorba, i-as sugera "America first, Romania second".

Traiasca prietenia intre poporul american si roman!
Romani, din toate tarile, uniti-va cu americanii!

P.S M-as bucura daca veti sustine acest partid. Am auzit ca sunt pe cale sa produca niste sepci si niste fulare pe cinste.

vineri, 1 decembrie 2017

La multi ani Romania

M-am luat cu una, cu alta si nici nu am avut cine stie ce inspiratie si am ratat sa bag un post de ziua Romaniei, ceva frumos, emotionant..
Dar, intre timp ...
Am primit un E-mail de la un prieten din Ro… fost coleg, celebrul Giorgica din epopeea mea cu 99.
La multi ani !cu ocazia zilei nationale a Romaniei
Privind parada militara transmisa la TVR1, in momentul in care treceau in zbor 3 avioane IAR 99, am aflat de la cei doi comentatori ca Ceausescu ar fi procurat documente privitoare la avioane militare occidentale si copiind a aparut IAR99.
Ma intreb cum e posibil ca doi idioti sa transmita pe postul national TV astfel de minciuni ?
… cred ca institutul ar trebui sa reclame la CNA si la TVR.
Cele relatate de mine se pot verifica.
M-am enervat si acum vre-o doua luni in urma cand in … ma acosteaza unul care zicea ca se cunoaste bine cu …. pentru ca au fost colegi. Se dadea cunoscator in ale aviatiei. Mi-a spus ca IAR99 e facut din sarma. Pe asta l-am rezolvat eu in maniera rurala.

Acum ma simt ceva mai bine sperand ca v-am enervat si pe voi.
Sa auzim de bine.
XXX

grafic


marți, 28 noiembrie 2017

incas si romaero scriu istoria aviatiei internationale alaturi de airbus

Titlul pompos de mai sus a aparut in revista Stiinta si Tehnica din 27.09.2017.
Hai sa vedem impreuna cum reuseste INCAS si Romaero sa scrie istoria aviatiei internationale, avind alaturi pe Airbus! In paranteza fie spus la acest proiect au participat si firmele: 5micron, Aernnova, ARITEX, ASCO, BIAS, Dassault Aviation, DLR, DNW, EURECAT, FTI Engineering Network, GKN Aerospace, ITAINNOVA, NLR, ONERA, Saab, Safran, SERTEC, VEW-GmbH.
De fapt am amenintat deja ca voi comenta un pic acest proiect BLADE, la care a participat si Romania. 
Pe undeva nu are nici o legatura directa cu postarea anterioara, cu tema Aviatia electrica, dar pe altundeva s-a vorbit si acolo de curgerea curentului de aer pe aripa, asa ca nu ar strica daca am incerca sa-ntelegem impreuna cu ce se maninca acest ceva. 

Sa o luam pe departe. La nivel european exista multe programe de cercetare si colaborare. Principalul program este Clean Sky program cu un budget de 4 miliarde, la care participa 600 de institutii, din 24 de tari. Acest program are ca scop, citez: "developing innovative, cutting-edge technology aimed at reducing CO2, gas emissions and noise levels produced by aircraft." 
Programul Clean Sky e impartit in mai multe proiecte, unul dintre ele este Smart Fixed Wing Aircraft care are in componenta si acest BLADE  (Breakthrough Laminar Aircraft Demonstrator in Europe). Scopul acestui proiect e, citez: "Aiming to bring a 50% reduction of wing friction and up to five percent lower CO2 emission". Aici putem comenta un pic. 50% reducere din ceva induce ideea ca e ceva semnificativ, insa nu trebuie uitat ca rezistenta la inaintare a aripii e formata din: rezistenta de profil, rezistenta indusa si rezistenta de frecare, deci doar frecarea reprezinta o parte mica. Unde mai pui ca rezistenta la inaintare a aripii, luata separat, e mult mai mica decit rezistenta fuselajului, deci pe total rezistenta de frecare a aripii e doar o mica parte din totalul rezistentei avionului, deci acel 50%, de abia reduce emisia de CO2 cu 5%, prin reducerea tractiunii necesare. Nu as vrea sa spun, dar nu ma pot abtine, sunt extrem de sceptic in ceea ce priveste programele europene de cercetare, am participat si eu la multe si mai niciodata nu a iesit mare lucru.

Curgerea laminara 
Am cautat definitia acestei curgeri si nu am gasit nimic multumitor, de aceea o las asa cum a cazut. Totusi am gasit o definitie, va place, nu va place: "Curgerea în care energia cinetică este disipată datorită frecărilor viscoase se numește curgere laminară". Cert e ca la o curgere laminara rezistenta de frecare e mult mai mica decit cea corespunzatoare unei curgeri turbulente. Cineva mai atent ar zice ca tai brice; la cap. avioane electrice am pus motoarele pe bordul de atac, am produs o curgere zapacita si am zis ca e bine asa, acum o intoarcem si zicem, pai sa vezi mai bine e laminara.
Despre modul in care se ajunge la curgere laminara se poate scrie o carte.  Laureatul premiului Nobel Richard Feynman afirmă despre turbulență că ar fi „cea mai importantă problemă nerezolvată a fizicii clasice"Singurele aparate de zbor care au o anumita curgere laminara sunt planoarele. S-ar putea vorbi de pielea de rechin, de striiurile de pe mingile de golf, de efectul Coanda, toate au ceva legat de aceasta notiune. 
De regula curgerea turbulenta apare pe extrados si e pornita chiar de la bordul de atac, deci acestei zone trebuie acordata atentie marita. Orice imperfectiune de suprafata, orice deformare, forma profilului, viteza pe profil influenteaza aceasta curgere.
In cadrul proiectului BLADE s-a hotarit construirea si montarea unei portiuni de aripa pe Airbus 340 cu urmatoarele conditii:
Boxul de torsiune al aripii
- modificari minore ale acestuia
- Invelisul intrados, longeronul posterior si anterior neschimbat.
- fabricarea unui invelis extrados fara nituri, cu bordul de atac integrat. De fapt au fost fabricat doua diferite, unu pe stg. de SAAB si altul pe dr. de GKN, ambele din fibra de carbon cu lise si nervuri integrate. (in aviatie se spune stg., portside, aceasta fiind partea catre port, pe unde se urca, si dr., starbord, adica partea dinspre stele).
Bordul de atac
-inlocuirea voletilor de bord de atac cu flapsuri Krüger
-introducera unui antijivraj electric. astfel ca suprafata sa ramina "curata".



Toate aceste idei au fost materializate prin construirea a doua extremitati de aripa care au fost montate pe A 340.
Dupa cum se observa cioturile montate au un alt unghi de sageata, de numai 20°, in loc de 30°, cum are aripa initiala. Aceasta s-a considerat necesara pt. a miscora afurisita de rezistenta indusa, de fapt curgerea in lungul aripii, care creste cu unghiul de sageata, curgere care provoaca si turbulente. Bineinteles ca aceasta a condus si la reducerea vitezei de la M=0,82-0,85 la numai 0,75.
Dupa cum se vede in fotografie, la imbinarea noului segment si la extremitatea aripii au fost montate "POD"uri, niste containere profilate in care se afla aparatura de masura. Aceasta e f. interesanta, e formata din camere si microfoane. Camerele folosesc un procedeu, "reflectometrie", cu o precizie de 20 microni (!), adica 0,02 mm, cu care se poate vizualiza curgerea.
Avionul a zburat deja zilele trecute si urmeaza sa efectueze 150 de ore de incercari.



Dar sa vedem ce au facut concret romanasii nostrii, INCAS si Romaero? 
Dupa cum se vede din poza au fost f. activi, au proiectat si fabricat multe componente.
Felicitari! 

Desigur e f. bine, si chiar o mindrie, ca mult incercatii specialisti romani sa aiba sansa sa participe activ la asa un program, dar totusi tonul adoptat de unii ziaristi nu e cel potrivit.