marți, 29 noiembrie 2016

Martea cu ghinion

Ca inca proaspat pensionar mi-am facut multe griji ca ce voi face eu ca pensionar. Iata ca a trecut vrun an si pot face bilantul. In primul rind mi-am renovat toata casa, singur singurel, adica am pus parchet, am zugravit, am facut cu mina mea niste dulapuri de comanda de design interior, m-am incumentat chiar si la bucatarie unde am instalat o masina de spalat vas. In plus am avut un mic contract cu o firma care m-a angajat ca speaker la un congres in Istanbul, am facut multe calatorii, de doua ori in Ro, in Franta, in Grecia si mai des in sudul Germaniei. M-am apucat chiar sa scriu o carte, care merge binisor si acum am un contract destul de gras cu o mare firma.
Saptamina trecuta, marti, m-am hotarit sa schimb niste becuri la baie care se ard tot timpul si se-ntrerup, cu instalatie pe LEDuri. Consuma si mai putin si sunt mai luminoase si mai fiabile. Operatia era f. simpla asa ca fiind pe graba, am renuntat sa iau un scaun sau o scara si m-am suit pe capacul de la WC sa ajung la becuri. Din nefericire capacul nu era dimensionat corespunzator asa ca s-a rupt. Nu-i bai mi-am zis, de altfel nici nu-mi placea si-nainte sa vada nefasta, m-am dus cu bicicleta si am cumparat altul si mai frumos. L-am montat dar nu stiu ce tensiuni interne avea WCul ca s-a crapat. Asa ca dau fuga si cumpar altul. Il aduc si bag seama ca e un pic altfel decit celalalt si deci gresia e prea mica in zona, ar trebui inlocuita, nu-i bai ca tot nu-mi placea. Asa ca ma apuc sa schimb becul. deodata aud pe strada un zgomot ciudat si ma aplec sa vad ce s-a-ntimplat, aplecindu-ma pun un picior pe chiuveta, care se desprinde de perete si ia cu ea si o bucata mare de faianta. Deci va trebui s-o schimb, de altfel oricum nu-mi placea. Acum mi-e cam teama sa ma ating de cada!

Deci s-a confirmat ce stiam, martea e zi cu ghinion, dar ca pensionar sunt incintat, am de munca pentru doua saptamini, sau poate mai mult daca se desprinde si tavanul. Dar nu voi mai lucra martea!

vineri, 18 noiembrie 2016

IAR 95, este inca posibil?

Vad ca fascinatia unui supersonic romanesc traieste in continuare, desigur alimentata si de faptul ca dotarea actuala a armatei, in ciuda celor 12 F-16, e departe de ceea ce ar trebui sa fie. Nu mai vorbim de faptul ca inca nu e clar ce va face Trump cu NATO!

O mica trecere in revista a ceea ce a fost IAR 95. Stadiul proiectului ajunsese destul de avansat, existau chiar desene de executie pt. structura, chiar daca motorul si alte componente nu erau 100% clare. Ar fi urmat pregatirea de fabricatie.

miercuri, 16 noiembrie 2016

Mincarea, sexul batrinetii

Cind eram tinar eram exponentul viu al dictonului maninc ca sa traiesc, nu traiesc ca sa maninc. De cele mai multe ori habar nu aveam ce maninc, mestecam ce-mi cadea in mina, uneori pur si simplu uitam sa maninc. Altfel e treaba acum, mincatul e cumva in centrul programului zilei, intrebarea "ce mincam azi" sau "as minca ceva bun!" se aude de mai multe ori in cursul zilei. In acest context merita sa facem o analiza a artei culinare.
Vom porni cu menuul clasic, aperitive, felul intii, doi si desert, deci patru feluri. Eu totusi de regula sar peste aperitive si peste desert, uneori chiar si peste felul intii, care de regula, in bucataria romaneasca, e ciorba/supa. Din totalul aperitivelor pastrez doar tuica.
Am putea analiza la nesfirsit diferitele bucate, combinatiile dintre ele dar am pierde o componenta importanta, de multe ori, pe nedrept, nebagata in seama si anume salatele si/sau muraturile.

vineri, 11 noiembrie 2016

Ia cirnatul, ca-l ia altul!

Nemtii spun "alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei", totul are un sfirsit numai cirnatul are doua.

Si eu ca si-ntrega suflare elitara, intelectuala mondiala am fost socat de cistigarea de catre Trump a alegerilor americane. Si eu ca si-ntrega suflare..etc...etc.. sunt ingrijorat de catastrofele care se vor tine-n lant de acum incolo. Deja in Germania a aparut gripa aviara, Cohen a murit, ma astept sa vina marea foamete. Simtindu-ma raspunzator de fericirea familie mele, am trecut peste faptul ca sunt amenintat de colesterol, care a ajuns la 215, m-am hotarit sa fac ceva, nu pot sta cu mina-n sinul doamnei, trebuie sa actionez. M-am gindit sa fac un org. sa intru intr-o organizatie civila, ceva, sa scriu la gazeta de perete, dar mi-am dat seama ca asta nu ajuta la nimic, asa ca m-am hotarit, impreuna cu citiva prieteni, sa facem cirnati.

joi, 3 noiembrie 2016

CleanSky, aici sunt banii d-voastra

Domnilor si Doamnelor,
Vom vorbi astazi admirativ despre Uniunea Europeana. Nu domnilor si doamnelor, Uniunea Europeana nu e numai o adunatura de birocrati care stabilesc normele de curbura a castravetilor, nu, dinsii se ocupa si de inovatii, de promovarea noului. Un asemenea program e CleanSky 1 si 2.
Prima parte CleanSky 1 a costat 1,6 miliarde euroi, cea de a doua va costa 4 miliarde, e adevarat 1,8 din punga Europeana si 2,2 contributii ale participantilor.
Ce-si doresc europenii in domeniul aviatiei?

  • A 75% reduction in carbon dioxide (CO2) emissions.
  • A 90% reduction in mono-nitrogen oxides (NOX).
  • A noise reduction of flying aircraft of 65%.
  • Mitigate the environmental impact of the lifecycle of aircraft and related products by designing and manufacturing aircraft to be recyclable.

vineri, 14 octombrie 2016

Ciinele, cel mai bun prieten al omului

Se spune ca cel mai bun prieten al omului ar fi ciinele. Au fost scrise tone de nuvele, chiar filme care arata cit de buni priteni sunt astia doi, omu si ciinele. 
de ex. Ciinele soldatului, ce emotionant..

Dar în dimineata acea viitoare,
Pe când se desteapta omul muncitor,
Zacea lânga groapa, mort de întristare,
Câinele Azor!

Nu m-am intrebat insa niciodata de ce-i trebuie unui soldat un ciine. Si cum face cu el, unde-l tine, au voie ciinii in cazarma?

Asta vara fusei in Ro, m-am dus cu biciclu de la sora-mea la nasa, pe undeva pe la Darasti, un biciclu cam darimat, ii cadea lantu cind apasai mai tare. Era o caldura torida, in plin cimp, nelucrat de altfel, plin de buruieni ca pe vremea lui Stefan babanu, ca nu se vedea calaretul, vad de departe o potaie. Parea toropita de caldura, nu-mi fac nici un fel de griji si merg voios mai departe.
Cind ajung prin dreptul ei incepe sa latre, dar nu prea furios, ci doar asa un pic discret, ai fi crezut ca e chiar prietenos, dar de unde, era doar semnalul sa iasa toata ceata din ascunzisuri. Cred ca invatasera tactica de la Daci, ma asteptam chiar sa otraveasca fintiniile.
M-am vazut inconjurat de o multime latratoare cu colti care sclipeau in soare. 

luni, 10 octombrie 2016

Airbus 400M, bolile adolescentei

Cind apare un proiect nou se vorbeste des de bolile copilariei, iata insa ca la proiectul A400 e vorba deja de bolile adolescentei. Desi a depasit cu mult fondurile si termenele planificate, seria defectelor, catastrofelor nu se sfirseste. De curind s-au scurtat intervalele de inspectie, s-a ajuns la 50 de ore de zbor, nu, nu e o greseala de tiparit, e vorba de cincizeci de ore.
De fapt au fost livrate 32 de bucati, si sa nu uitam ca primul zbor a fost in 2009, deci au trebuit 7 ani pt. a fi fabricate 32 de bucati, care au zburat peste 100 de ore si care vor fi controlate intr-un ritm de 20 de ore. De fapt e o mare zapaceala deoarece avioanele au variante diferite. Unele vor fi controlate mai des, altele mai rar, se spera ca prin anumite imbunatatiri sa se ajunga la primul control dupa 650 de ore si mai apoi la fiecare 150 de ore.

E vorba de un mic defect la cutia de viteze a motoarelor. Motoarele sunt proiectate de EPI Europrop International, o organizatie ciudata formata din MTO Aero Engines, Rolls-Royce, Snecma und ITP. Am mai scris despre asta, nu exista ceva mai prostesc decit sa faci un consortiu din firme concurente. De fapt "vinovatul" de data asta e General-Electric-Tochter Avio in Italia, firma care fabrica cutia de viteze. Pagube numai anul asta un miliard Euro, inca nu e clar cine plateste.
De fapt nici alimentarea in zbor a elicopterelor nu prea functioneaza si nici lansarea parasutistilor. Din fericire s-au remediat WCurile.

Dar asta nu e totul, nici macar vopseaua nu e ca lumea. De curind a inceput sa se desprinda.., dar nu e bai, oricum avioanele trebuie sa vina la doua zile in revizie, e destul timp sa se dea cu pensula.

Disperati armatee europene au inceput sa cumpere avioane proiectate in urma cu 60 de ani, C-130J Hercules. Nemtii si francezii cumpara Hercules desi Airbus are o varianta din categoria Hercules, C295.

joi, 29 septembrie 2016

in sfirsit concediu.

Si noi pensionarii avem dreptul la concediu, da, si noi facem concediu, chiar mai multe... Grecia e ultima mea iubire, imi place din ce in ce mai mult, anul asta am mers pt. a doua oara si regret concediile pierdute, in trecut, prin Italia, Franta, Spania.
Nu numai peisajele sunt misto, nu numai clima e fantastica, de ex. acum la sf. lui septembrie apa era extrem de buna de inotat. Preturile sunt mai mult decit acceptabile, mi-am permis chiar ceva de mai multe stele,... Singura nasoala e mincarea, e mult pre buna si prea ieftina, iar portiile sunt imense, am luat trei kile, sa te tii acum antrenament.
Dis de dimineata cind se duc oltenii-n piata, ies pe balcon si admir rasaritul
Dar cel mai mult imi plac oamenii, au o maretie, o demnitate deosebita, chiar cei din service, nu sunt slugarnici la turcii, nu sunt obraznici ca francezii, nu sunt excroci ca italienii, nu stau cu mina-n-tinsa ca altii, sunt pur si simplu parteneri. 
Sper ca se remarca stilul!
Si ca orice pensionar care se respecta hai sa facem si niste sport... cu motoreta... prima data in viata, unde mai pui ca aveam si bagaj la spate si am intrat si pe niste povirnisuri, mama, mama. Am scapat, nu stiam ca e asa de greu.


miercuri, 14 septembrie 2016

Locuinta mea de vara e la tara, traiasca berea..

Din anumite motive, anul asta am petrecut f. mult timp la tara, in Germania, mai precis, Bavaria, profunda. Regiunea Hallertau, Holledau sau Hollerdau, e una dintre cele mai bogate regiuni satesti vazute de mine, mult mai bogata decit celebrele Toscana, Provence, valea Loirei etc. Bogatia regiunii se bazeaza pe betivi, adica pe bere, pe cultivarea hameiului. Sunt adevarate paduri de hamei, iar acum e vremea recoltatului. Din zori, pina tirziu in noapte, auzi si vezi tractoarele care transporta lungile sirme pe care e incolacit hameiul, le baga in niste masini care despart fructul de hamei de restul masei verzi. Totul, dar absolut totul miroase a hamei, respectiv a bere. Dimineata, care in zona e destul de rece, in ciuda caniculei neobisnuite pt. aceasta perioada, ies in gradina sa-mi beau ceaiul si sa-mi iau micul dejun, am impresia ca ma aflu intr-un butoi de bere. 
Pe seara inspectez starea lucrarilor agricole cu bicicleta.. 
In stg si-n dr. inca nu a fost recoltata, ii voi critica in sedinta