Pages

luni, 3 noiembrie 2025

 

Istoria dragonului viguros (continuare 3)

Gata, va promit, asta-i ultima. Pina acum am privit avionul asa cum priveste un barbat o femeie, tzitze, cur, aspect exterior. Sa mergem la valorile interne, caracterul frate!
Incepem cu motorul. Initial a fost un rus. Ma rog, mergea ceva, desi erau zvonuri ca nu o prea avea cu siguranta si cu fiabilitatea. Asa ca s-au apucat chinezii sa-si faca motor singuri. Cica are mult titan si chiar pale de turbina monocristal, ce o mai fi si aia.
Cit de bun sau de rau o fi nu stie nimeni. Cert e ca are chiar tractiune vectoriala, cum nu are nici Eurofighter. Wow! Nu m-as mira sa merga si spre motor adaptiv ca la F 47.

Dar din ce materiale e facut? Se pare ca sunt din alea clasice, cum aveam si noi, daca ar fi sa comparam cu Rafale care are pina la 50% materiale compozite, inclusiv Kevlar in conul radarului, sau titan in bordul de atac, si chiar si termoplaste, e de presupus ca exista o mare diferenta de greutate, adica J 10 e mult mai putin performant. Se spune caprin folosirea materialelor compozite Rafale ar fi usorat avionul cu 300 kg in mod direct si 1000 kg indirect!


Restul, radare, electronica se bazeaza pe evrei si se chinuie sa scoata si ei cite ceva. E greu de spus cit de bune sunt.

Are si un tun. Amplasarea acestuia, sub priza de admisie, nu e prea potrivita, e f departe de centrul de greutate si provoaca un moment puternic care impinge botul in jos, prin recul, dar unde sa-l pua?

Nu au reusit sa inglobeze cupola si parbrizul.

Nu ma bag sa compar si performante, viteza, viteza de urcare, plafon, raza de actiune etc. nu cred ca datele publicate sunt f sincere, vorba aia, sa nu ai incredere intr-o statistica pe care nu ai manipulat-o tu!

Cert e ca lumea cumpara acest avion, lumea asiatica, dar incep si altii. O fi si pt Romania o solutie? Habar nu am, de regula romanii prefera articole de “firma”, cica sunt prea saraci sa cumpere lucruri ieftine. Eu, fiind bogat, mai cumpar si din astea. Am auzit ca romanii cumpara varza acra din Turcia.

Paradoxal chinurile chinezilor de a produce un avion cu tot ce e la moda azi nu au folosit prea mult atunci cind au obtinut cel mai mare succes din istoria lui, doborirea unui Rafale. In aceasta misiune a fost doar o platforma care a lansat o racheta, mergind pis-pis, fara radar, fara postcombustie, fara tractiune vectoriala etc.

In loc de concluzii.... o fi bun, o fi rau, iata si o comparatie cu Eurofighter, ce e cert e ca J 10 are un pret jumate fata de Eurofighter.



Oricum China se misca, daca ma uit la industria europeana din ultimii 30 de ani singura mare realizare e modernizarea la Craiova a lui IAR99 ( :) )

Chinezii impresioneaza prin perseverenta, de zeci de ani pilesc la acest avion, il vopsesc, mai ii pun cite o floricica, il perfectioneaza. Ce ar fi fost daca si noi am fi ingrijit bietele noastre avioane in loc sa le taiem, le-am mai fi udat la radacina, am mai fi pus cite un ecran pe ele, cite o steluta, ceva.

Chinezii invata si gindesc, l-au avut pe Confucius:

“He who learns but does not think, is lost! He who thinks but does not learn is in great danger.”

Si a mai zis:

“It does not matter how slowly you go as long as you do not stop.”

Iar romanii Miorita:

Să nu spui, drăguţă,
Că la nunta mea
A căzut o stea,
C-am avut nuntaşi
Brazi şi paltinaşi,
Preoţi, munţii mari,
Paseri, lăutari,
Păserele mii,
Şi stele făclii!

Nu cumva ar fi bine ca Europa sa se apuce de maieuri si chiloti tetra?

P.S Sunt socat sa aflu ca mai exista persoane care nu stiu ca am scris o carte cu subiectul aviatie! Nu vreau sa sperii pe nimeni dar mai am doar f putine exemplare, cine nu se grabeste trebuie sa astepte pina-n primavara cind voi mai edita citeva.

P.P.S Tin sa multumesc jigodiilor, stiu ei care sunt, ca nu s-au bagat sa-mi recomande pilule, sa-mi analizeze pensia, sa-mi analizeze activitatea inainte si dupa 23 August, ca de multumiri nu ma astept de la ei!

 

Gata, asta fu!

 

duminică, 2 noiembrie 2025

Istoria dragonului viguros (continuare 2)

 Istoria dragonului viguros (continuare 2)

Deci, sper ca a inceput sa se lamureasca treaba cu canardul. Mai jos aveti o schita cu ecuatia de forte in cazul configuratei canard.


Un avantaj major al canardului e ca acesta e spalat de aer curat, comparind cu ampenajul in spate care primeste curent de la aripa plin de turbulente. Deci, mai ales in evolutii cu unghi mari de incidenta, canardul are un mare avantaj. Dezavantajul e ca prin aceasta configuratie centrul de greutate al intregului avion merge spre spate, ceea ce dezavantajeaza ampenajul vertical, respectiv momentul degiratie. Pt a compensa distanta mica intre AV si CG se mareste considerabil suprafata acestuia. Se vede in poza comparatia dintre Rafale si J-10, remarcindu-se suprafata monstruoasa a AVului J 10, ca parca se anuleaza avantajul canardului.

Sper ca s-a inteles ca nu toate avioanele cu canard au stabilitate artificiale si nici ca fara canard nu e posibila aceasta. Probabil ca se stie ca si la IAR 93 DC s-a incercat instalarea unui canard fix.



Cert e ca-n aviatia moderna f multe avioane au aceasta configuratie, chiar daca americanii nu sunt f pasionati de aceasta.

Dar sa trecem la alta componenta importanta si anume la priza de aer. Primele avioane de lupta cu motoare cu reactie, atit cele americane cit si cele rusesti au avut priza de aer montata in bot. Era o solutie comoda, curentul de aer mergea direct, fara pierderi cauzate de distorsionari ale circuitului. La MIG 21 s-a realizat si o solutie f simpla pt variatia sectiunii de intrare printr-un con care translata.

Cu timpul motoarele au devenit tot mai mari si aveau nevoie de mai mult aer. Pastrarea intrarii prin bot ar fi insemnat ingrosarea masiva a fuzelajului anterior, ca sa nu mai vorbim ca radarele tot mai mari ar obtura intrarea. Deci s-au trecut la solutii tot mai ciudate. Intii lateral, mai apoi la incastrarea aripa-fuzelaj, p-orma juma-juma si F 16 a trecut la priza de dedesupt, ca la unele avioane stealth sa fie cocotata pe acoperis, precum la hidroavioane.



Ai nostri s-au luat cu mina de cap cind au vazut asa ceva, mai ales eu care fusesem martor in armata cum unuia priza i-a furat boneta. Dar uite ca avantajul mai ales la unghiuri mari de incidenta s-a impus chiar daca uneori cind e gheata pe pista avionul trebuie sa stea la sol. Rusii, cum sunt ei mai dintr-o bucata, au bagat la Su 27 niste gratare sa se protejeze de intrarea obiectelor straine, sau chiar a pasarilor.




 Uneori e nevoie de variatia sectiunii de intrare functie de regimul de zbor, Eurofighter a dezvoltat cel mai complicat sistem cu clape, gaurele etc. ca asa le place nemtilor, complicat.

Dar toate prizele aveau o placa care delimita stratul limita, 


acesta ar fi frinat intrarea aerului. Pina niste americani, cine altii, au introdus “diverterless supersonic inlet”, aplicat la F 35.


 Iata insa ca si chinezii au avut curajul sa introduca, la variantele mai noi, acest


 sistem (?). Nu stiu daca au avut aprobarea americanilor care detineau un patent in acest sens.

Va urma. Hai inca putina concentrare, nu mai e mult!