marți, 21 decembrie 2021

Amintiri de Craciun

Din ciclul Amintiri de Craciun, azi va prezint una veche de tot. Apropos, mai jos o aveti pe cea de anul trecut. In perioada crizei, sa fi fost prin 80 si ceva, ne pregateam Craciunul din timp. Se incepea cu vinul. Vinul era o mare problema deoarece nu prea se gasea de calitate si nici nu aveam relatii prin tara de unde sa pot procura. Asa ca trecusem la economie inchisa, adica il produceam singur. Intr-o zi, prin octombrie, mergind la munca, in fata institutului, la statia de metro Piata muncii, erau mai multi tarani care vindeau cite ceva. Ma uit la unul, la altul si il aleg pe unu sfrijit care avea citiva struguri. Il intreb daca are mai multi, ca as vrea sa cumpar pt vin. Ne intelegem pt o anumita data cind voi veni cu masina lui socra-miu. Dau banii, iau strugurii, niste struguri exceptionali, negri si parfumati. El era multumit, mai ales ca nu ma tocmisem, eu eram multumit, asa ca mai stam un pic la taclale. Da porc ai tataie, il intreb!? Pai am, cum sa n-am. De vinzare vreau sa zic, ca tare as cumpara. Pai am, dar sa vezi ca nu e asa simplu. Paranteza, pe vremurile alea, care se pare ca se intorc, nu prea era voie sa comercializezi porci. Uneori erau controale la centura de intrare in oras si daca te prindea o pateai. Oricum, din vorba in vorba, ma apuca entuziasmul si-i spun ca as cumpara un porc. Zice, da trebe sa dai ceva arvuna. Nu-i problema, ii zic, cit vrei? Nu mai stiu exact suma, dar cred ca era vorba de vreo mie de lei, mie pe care o aveam in buzunar pt ca tocmai luasem leafa. Ii dau banii, imi da pe o hirtiuta adresa si stabilim data la care voi merge la el acasa si voi lua marfa. Acum era vorba de un porc f mare, de ceva suta de kile, sau mai mult, asa ca dau sfoara in tara daca se combina cineva cu mine ca nu stiu ce sa fac cu asa de multa carne. Toata lumea ridea de mine si zicea sa uit porcul, ca nu-l voi vedea in veci si precis adresa nu e adevarata. Gasim totusi niste prieteni hotariti sa se combine cu noi si la data stabilita, prin 20 decembrie, ne imbracam frumos, ne parfumam si ajungem, cu mari emotii in suflet, o fi teapa, n-o fi teapa, la adresa indicata. Strigam la poarta, vine o muiere vinjoasa si bine dispusa. Ne baga-n curte si ne arata porcul care fusese deja curatat, si atirna sa se scurga, undeva in curte. Apare si o minune de pusti, de vreo trei ani, apare si ginerele batrinului, om de frunte, tractorist in sat si se pune masa. Masa udata din plin cu lichiori, din care eu, ca sofer, nu-mi permiteam sa profit. Atit mosu, cit si tractoristul imi spun, dupa citeva tuici, ca nu au crezut sa existe oameni ca mine, care au atita incredere in oameni incit sa-i ofere unui strain atitia bani, fara sa-l cunoasca si fara nici o garantie. A fost inceputul unei frumoase prietenii care a durat pina am parasit Romania, noi le duceam regulat zahar, faina, malai, ulei care se mai gasea pe la oras si ei ne dadeau in schimb, lapte, brinza, legume. Am muncit la porc de ne-am spetit, chiar am facut o afumatoare pe balcon, la etajul 12 si luam talaj de la sectia de timplarie-machete din institut. Nu pot sa spun cit de bun a fost porcul, deoarece multimea grasimii ne-a produs o reactie de respingere si de abia in primavara am mai indraznit sa mincam porc. Vinul a iesit exceptional. ******************* Astazi, 21.12.2021, am primit sarcina sa cumpar brad. Fiind ceva mai lenes am mers linga noi, unde e un magazin Netto, unde vazusem eu brazi, din aia Normand, cu 12,99. Cind sa iau bradu vad ca s-a ieftinit cu 50%, zic, sa fie primit. Dau sa platesc, casiera baga datele in computer si incepe sa rida ca o isterica. O striga pe o colega, care se uita si ea in ecran si-ncepe si ea sa se strice de ris. Imi arata chitanta si-mi spune ca s-a ieftinit si costa..... 1 (un) euro. Sa fie primit, si cind te gindesti ca unii circotasi spun ca s-a scumpit totul. Craciun fericit!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

comentati