sâmbătă, 7 decembrie 2013

IAR 99 La TV

Azi, 07.12.2013 la ora 21, ora Romaniei, se transmite pe Realitatea TV un reportaj cu IAR99.
Se pare ca se prinde pe live stream.
Vizionare placuta
****************
Update, sper ca ati vazut, ma rog pe mine nu m-a dat pe spate, am trait citeva nostalgii, l-am vazut pe fostu meu sef, gen(r) Stefanescu, cred ca are vro 80 de ani pe putin, se tine extraodrinar de bine. Cind mi-a fost prima data sef era doar capitan.
In rest, vise, multe vise, sa nu uitam ca avionul are peste 30 de ani. A vorbi azi de relansare e cel putin caraghios.

Citeva chestii mai mult sau mai putin amuzante.

http://www.realitatea.net/reporterii-realitatii-soimul-romanesc-in-picaj_1334713.html
La scurt timp după intrarea programului în linie dreaptă, un inginer roman ajunge la institutul din Belgrad. Acolo află că sârbii începuseră să lucreze singuri la un alt program aviatic şi mânat de o invidie profesională se întoarce la Bucureşti, cu planuri ambiţioase.

Gen. (r) Ioan Ştefănescu, fost director program I.A.R. 99 Şoim: "Întâmplător am văzut acest desen şi am zis dacă ei pot, putem şi noi.


remarca mea: Pe vremea aia mergeau f. multi la Belgrad, Stefanescu a condus si proiectul IAR93 Dubla Comanda. Remarca cu "desenele vazute intimplator" e cel putin ciudata, toata lumea stia ca sirbii au facut Galeb si lucrau si la SuperGaleb.

Director ştiinţific I.N.C.A.S., Sorin Radnef: "Avionul care în anul 1989 era gata de a trece la pregătirea de fabricaţie... şi anume avionul supersonic IAR 95... avea multe similitudini cu avionul Y F16 care avion a fost deschizător de serie pentru avionele moderne de astăzi.

Remarca asta e din categoria Giga, la ce draq de pregatire de fabricatie putea trece IAR95 (in 89 era deja de mai multi ani mort) cind nu avea motor? iar similitudinea cu F16 e chiar de ris, mai ales ca F16 deja zbura de vro 15 ani.

Ştefănescu: Vă daţi seama că aceasta uzină producea într-un ritm extraordinar de alert... uzina era la nivel mondial... am fost la Boeing... uzina de la Craiova nu era cu nimic mai prejos decât aceste mari uzine" .

Sefuu, sefuu, haide bre, asta e si mai gogonata, Craiova si Boeing, ha, ha, ha..

Tehnician structurist Avioane Craiova S.A., Ştefan Uţa: "Când am venit în 74 era un şantier... secţia noastră unde lucram acum la structura.. erau decât pereţii, stâlpii, acoperişul... fără ferestre... nimic utilat înăuntru…
Atunci se lucra foarte mult... scoteam patru fuselaje d-astea, cinci chiar... pe lună după '89,


cinci fuselaje pe luna? Nu stiam ca oltenii au ajuns pe luna!?

Misa Popic director la Craiova!, wau, nu ma asteptam, misa, iti urez mult succes!

16 comentarii:

  1. Gruß aus Bukarest!

    Am dat peste pagina asta a Dumneavoastra cautand informatii despre IAR-ul 95. Cum un coleg de-al meu de forum (Flugzeugforum.de) este foarte interesat de tot ce inseamna proiecte aeronautice romanesti - fie ele si What-If - as dori sa va intreb daca ati publicat pana acum sau aveti in vedere sa publicati in viitorul apropriat, in "dulcea" limba a lui Goethe, informatii de genul celor prezentate aici pe site?
    Nu de alta, dar in caz contrar ma si vad incercandu-mi lipsa de talent intr-ale traducerii din romana in germana... sau poate totusi engleza!?
    Oricum, multumiri!

    Niki Gheorghe,
    Vorfeldkontrolle LRBS

    RăspundețiȘtergere
  2. Stimate Domnule Gheoghe,
    Acest blog e doar un hobby de placere, fara pretentii, nu intentionez sa public ceva in germana sau engleza. Daca doriti puteti folosi orice material din acest blog cu sau fara a anunta sursa.
    Totusi m-as bucura daca s-ar afla pe plan international mai mult despre aviatia romana, in acest sens, in limita timpului sau/si al chefului va pot sprijini in traducerea, redactarea in engleza sau germana.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Va multumesc pentru incuviintare!
      Sursa este deja mentionata. Urmeaza sa imi fac eu insumi timp si sa traduc materialele referitoare la seria IAR. Ele vor ajunge direct la amicul din Germania si poate pe un forum mentionat de el (www.secretprojects.co.uk).
      Cu bine,

      Ștergere
    2. Vreau sa mentionez ca toate info bagate pe acest blog le-am bagat incercind sa fiu sincer, sa nu imfrumusetez sau sa ponegresc una sau alat. Totusi, se pare ca memoria e o chestie extrem de volatila, nu de putine ori, in discutiile cu fostii colegi cu care am lucrat impreuna cot la cot, avem pareri extrem de diferite despre niste lucruri traite. Asa ca va rog "mit Vorsicht zu geniessen" cum zice neamtu, unele info. Sau, cum zic deotologii sa.ncrcati sa verificati trei surse.

      Ștergere
  3. De bine de rau e productie Ro... mai bine decat achizitia altor aparate de 30 de ani vechime gen F16, nu? Desi nu e aceeasi clasa de aparate, dar ca idee generala nu e rau ca se mai 'misca' cate ceva.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. este adevarat, e productie Ro, dar totusi reprezinta trecutul, intrebarea e ce vine? Pe de o parte armata, guvernul trebuie sa stie care-i tactica, strategia militara a Romaniei. Pe baza acestei strategii se poate face un plan de inarmare si de abia apoi se poat vorbi de ce fel de avioane si de unde. Pe de alta parte trebuie sa se tina cont de locurile de munca din Ro. Mie mi s-a parut varianta cu avioane Gripen f. atragatoare, o parte din fabricatie, reparatie s-ar fi facut in Ro.

      Ștergere
    2. Dece sa nu avem si noi Tamisa noastra?????????

      PS. Tot tziganu' isi lauda ciocanu'!

      Ștergere
    3. Stefanescu e un tip simpatic, chiar daca la numa doua luni de la angajarea mea prima lui masura a fost sa ma sanctioneze, pe drept de altfel, plecasem la schi fara sa-i cer voie.
      da era si haios, odata fuse in germania si-i placuse mult un cuvint "tzumbaispil", nu e sigur daca stia ce-nseamna, oricum devenise un termen extrem de folosit de el si, la misto, si de noi, ce era bine e ca era universal, putea sa-nsemne orice, surub, chestie, "du-te ba cu tzumbaispilu tau d-aici".
      Asemanator mi s-a-ntimplat in germania la inceput, patronu meu zicea f. des sa bagam acolo un "fogel", nasoala era ca nu prea stiam germana si nu-ntelegem si nici nu-ndrazneam sa-ntreb. De fapt "fogel" inseamna Vogel, adica pasare, era folosit in sensu de "chestie".

      Ștergere
    4. Mosule, si totusi dupa greutatile si catastrofele pe care le-am trait la 93, 99 ne-a suprins si pe noi. E adevarat ca era ceva mai simplu decit 93 da totusi a iesit din prima, probele statite au avut rezultate f. bune, nu a trebuit aproape nimic corectat si chiar performantele avionului ne-au surprins, au fost asa cum ne asteptam.

      Ștergere
  4. Am și io o întrebare bleagă:
    Considerând tradiția aviatică/aeronautică românească (adică nu suntem ca Albania, să zic)... de ce nu se pune accent pe o producție cinstită de drone?
    Nu zic să le facem ca americanii... da' cred că am fi capabili de construit foo' două modele, să zic.
    Nuș'... zic și io.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. si mie mi se pare ca viitorul, in aviatia militara ar putea fi dronele.
      Desi par simpu de construit sunt totusi extrem de complicate, poate ca ai auzit de catastrofa germana; s-au investit peste 100 de milioane pt. dezvoltarea dronelor si s-a blocat totul deoarece nu au putut fi certificate. Legile Germane fac imposibila certificarea dronelor.

      Sunt convins ca-n Ro s-ar putea construi celula dronelor dar tot sistemul de navigatie, senzorica, comunicare cu satelitii nu e posibil de facut in Ro.

      Ștergere
  5. "Catastrofa" germană e cel mai probabil politică/economică.
    Presimt în viitor o dronă europeană, airbus gen.

    România probabil ar fi capabilă să creeze și să fabrice drone ieftine - posibil să fie cumpărători pentru așa ceva?
    Dar nu în sistemul socio-economico-politic actual.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. uite un articol in care e descrisa, in detaliu, catastrofa germana,din pacate in germana http://www.zeit.de/politik/deutschland/2013-08/drohnen-dokumente-euro-hawk-skandal-rettung

      cea mai mare problema e ca tot ce-nseamna "militar" suna nasol si nimeni nu mai vrea sa investeasca in asa ceva. Programul Eurofighter se termina si el in citiva ani si nu se iveste nimic nou in Europa. Pe undeva Europa doarme, a uitat ca pacea se apara cu arma-n mina. Tare mi-e teama ca atunci cind se vor trezi va fi prea tirziu.

      Ștergere
  6. Păii... nu cred că rușii mai sunt interesați să invadeze vestu'. Drept care... mai bine cheltuim bani pă ajutoare sociale pentru necăjiți, să aibe și ei televizoare plate, ce dreaq'!

    Chestia cu "milităria" e că lumea uită că majoritatea avansurilor tehnologice - și nu mă refer doar la aeronautică - s-au produs în vreme de război.
    Deși... nu-i obligatoriu:
    Internetul e ceva plătit de DARPA, nu?

    RăspundețiȘtergere
  7. Israelienii vand avioane vechi, alea furate de la francezi via Elvetia si produse la ei in anii 80. Bulgarii le cumpara.
    Electronica noo, pret bun, motoare reconditionate etc. Probabil nu sunt la fel de fiabile ca si Mig 21, dar... merge. Mai bine decat F16 vechi si la structura si la electronica.
    Eu ca unul care nu se pricepe cred ca ambele cazuri sunt un fel de dead end, bani aruncati pe fereastra. Pe de alta parte nu cred ca pornind de la structura veche de 99 nu s-ar putea ajunge la ceva cel putin decent. Desigur... costa niste $ si dureaza ceva vreme, dar e un mare plus in economia locala, prestigiu, know haw etc etc.

    RăspundețiȘtergere

comentati