sâmbătă, 8 ianuarie 2011

IAR 95 (2)

Dupa estimari, pe baza experimentarilor in sufleriile Institutului de Aviatie, avionul avea o manevrabilitate comparabila cu avioanele de lupta realizate in Vest (MIRAGE 2000,F 16,F 20)
In luna iunie 1985 a avut loc o vizita de lucru la Intreprinderea de Avioane din Craiova a presedintelui Nicolae Ceausescu si s-a hotarat fabricarea modelului experimental a avionului supersonic romanesc la I. Av. Craiova (AVIOANE Craiova) la care colaborau si uzinele I. Av. Bacau (AEROSTAR Bacau), I. Av. Bucuresti (ROMAERO Bucuresti), IAR Brasov si Aerofina.
La 1 august 1985 s-a hotarat, tot de presedinte Nlicolae Ceausescu, sistarea programului de avion supersonic romanesc si totodata sistarea de proiecte de avioane militare, pe semne a fost o presiune asupra tarii noastre din partea Tratatului de la Varsovia. S-au lansat proiecte de avioane civile: AG 6- avion agricol si IAR-705 – avion de transport mediu curier,proiecte finalizate. Avionul agricol AG-6 a fost realizat fizic si a si zburat. Acest avion a fost proiectat si realizat pentru a inlocui avonul AN-2, utilizat pentru fertilizarea terenurilor agricole.
In final pot spune ca proiectul avionului supersonic romanesc a fost foarte bun, de un inalt nivel stintific si tehnic, la el au lucrat foarte multi proiectanti si cercetatori din cadrul INCAS, care au folosit experienta castigata din proiectele anterioare realizate in institut.
Pe parcursul elaborarii proiectului au participat urmatorii specialisti :
Aerodinamica generala: Ioan Sabin Constantin, Spataru Patru, Gherega Emil, Nebancea Stefan, Bogos Stefan, Taposu Iosif, Achim Iuliana
Experimentari in suflerii: Neamtu Mihai, Tomescu Serban, Munteanu Florin, Savu George,Trifu Octavian, Lucian DUMITRESCU, Oprean Corneliu, Ivanovici Anton, Demetrescu Teodor
Dinamica zborului: HackerTiberiu, Oprisiu Cornel, Ionita Achim, Radnef Sorin, Bochis Vladimir, Peia Ioan
Performante: Marinescu Alexe, Cardos Vladimir , Istratie Vasile, Dumitrescu Dan, Simionescu Lucia
Calcul de rezistenta : Stere Marcel , Adam Ion , Sacagiu Dragomir , Sandulescu Nicolae , Petre Mihaela , Martin Olga, Gheorghiu Viorica ,Lozici Dorin, Mihailescu Doru ,Baran Daniela Moldoveanu Maria, Ulmanu Ionut, Maxineanu Ion, Berar Cristian , Radu Gheorghe
Structura fuselaj si suprafete portante: Cucuianu Petru, Copaescu Alexandru, Calomfirescu Mihai, Novac Gheorghe, Condratov Dan, Tataru Simion, Dragoman Cornel, Dragoman Elena, Safciu Gheorghe, Mihailescu Paul, Benea Dorel
Comenzi de zbor: Ivanciu Mihai, Brebene Constantin, Mircea Stefan Nicolae, OprisiuDoina, Ghemaru Magdalena, Teodorescu Stefan, Copaescu Paula, Ababei Dan, Nila Ion
Instalatia de climatizare: Abrudan Traian, Pricop Mihai, Ionescu Mariana, Enache Nicolae, Paraschivescu Maria, Sasu Ion, Ionescu Ion
Instalatia de combustibil: Podar Viorel, Boicu Neculai, Stan Virgil, Neagu Mihai
Instalatia hidraulica: Bencze Carol, Vasile Andrei, Teodorescu Marioara, Ilinoiu Viorica, Iacob Stelian, Balteanu Ion, Gherghe Valerica, Teodorescu Catalin, Tivig Constanta
Tren aterizare: Nastase Marin, Cimpoieru Tudor, Alexandru Doina,Coman Eugen, Ulea Marcel, Ulea Camelia
Instalatia electrica si electronica: Malcoci Mircea, Vladoiu Alexandru, Mihailescu Tiberiu, Dragota Ion, Moisoiu Sever, Vasile Stefan, Postelnicu Ion, Dobrescu Nicolae
***************************

P.S nota mea: multi dintre cei enumerati mai sus nu se mai afla in aceasta lume, si multi altii, imprastiati prin lume.

3 comentarii:

  1. Interesanta postare! uite, de asta ma recunosc eu a fi un nostalgic, pt ambitiile poate prea mari ale Romaniei de atunci. Sa ajungi sa construiesti de la platforme de foraj maritim si nave maritime la avioane sub/supersonice militare, de la calculatoare de conceptie proprie la tractoare exportate in 50 de tari, e ceva aproape incredibil. Sigur, nu toate aceste produse puteau fi de top, productia lor nu era intotdeauna rentabila contabiliceste dupa criteriile finaciare de astazi. Dar social, o asa sinergie de forte creatoare ale unei adevarate intelectualitati stiintifice si tehnice(toata stima!), nu am avut si ma tem ca n-o sa mai avem niciodata de-acum incolo. Iar astazi, cand se bate atata moneda pe rentabilitatea oricarei afaceri, ca-n cel mai pur capitalism ce trebuie sa-l croim, nu mai este rentabila nici macar agricultura. Ironia sortii! N-am pus in discutie libertatile individuale si drepturile de care care am cam fost lipsiti. S-au spus destule despre asta, n-as avea de adaugat sau de contestat nimic la acuzatiile aduse. Dar... unde e industria de-aladat'? S-a dus...
    Revenind la avioanele noastre, as spune atat: cred ca in 15-20 ani puteam proiecta si realiza si-un motor romanesc capabil sa doteza supersonicul romanesc. N-ar fi iesit chiar un avion de top, dar cat sa inlocuim treptat cele cateva sute de MiG-uri aflate in dotarea Armatei Romane, ar fi fost suficient de bune si suficient de rentabila productia lor. Sigur, determinarile istorico-militare de astazi sunt cu totul altele, vorbim numai la modul ipotetic in caz ca...

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumim Neamtule! Sa ne traiesti!

    RăspundețiȘtergere
  3. Yep, marea problema pe care am avut-o atunci era izolarea. Nu primeam info nici din vest, nici din est, aveam embargo total, ceea ce ne obliga de multe ori sa inventam roata. Imi amintesc cit efort am facut sa reinventam Loctitu, un adeziv folosit la asigurarea suruburilor. In vest se gasea la librarie da pt. noi era sub embargou. Am gasit un institut in Medias care l-a asimilat sub denumirea de Fixamed, da nici asa nu a intrat in productie mare pt. ca tot mai lipsea un nimic care trebuia importat.
    Evident ca azi cu accesu aproape nelimitat la info si componente s-ar putea face mult mai mult, din pacate insa o mare parte din specialisti au pornit prin lume si pe de alta parte fiecare vrea sa se-mbogateasca rapid prin afaceri si comert.

    RăspundețiȘtergere

comentati