luni, 3 mai 2010

Scrisoare deschisa pt. Domn prim Boc.

Stimate domnule prim ministru,

Iti scriu pt. ca am constiinta incarcata. Am fugit din Ro in loc sa pun mina la reconstructia tarii. Mai mult, am sprijinit economia germana creind produse care mai apoi s-au exportat in Ro. Imi cer scuze, da pe de o parte am avut impresia ca nu are nevoie nimeni in Ro de mine si pe de alta parte nu credeam ca voi ajunge sa pot sprijini economia germane, fiind f. modest, credeam ca voi ramine la spalat WCuri.
Incerc sa ma revansez prin consultanta tehnica. Prin aceasta sper sa nu mai ajungeti in situatia de fecale in care ati ajuns cu cenusa din avioane, daca ma-ntrebati atunci v-as fi spus cu placere.
Am auzit ca intentionati sa stimulati financiar automobilul electric. Va voi prezenta citeva date pt. a lua o decizie corespunzatoare.
Introducere
Fabricarea unui auto electric e cel mai simplu lucru din lume. De altfel exista o multime de vehicule cu tractiune electrica, tramvaie, electrostivuitoare, troleibuze, trenuri, carucioare.
Knackpunkt Acumulatoru.
Spre deosebire de tramvaie un elektroauto ar trebui sa-si care singur energia, respectiv, bagata in acumulatori si asta e o mare problema. Iti spun din start, un kg. de benzina detine de 60 de ori mai multa energie decit un kg. din cel mai bun acumulator, deci teoretic, considerind un rezervor de benzina de 50kg, pt. a avea aceeasi autonomie ar trebui ca o masina sa aiba 3000kg, acumulatori. Sa ne uitam la niste cifre! Un elektroauto are nevoie de o energie intre 12 si 22Kwh, la suta de km, depinde de regimu de mers si marimea masinii. VW a scos de curind un Golf electric experimental, cu 115 CP adica 86 Kw, putere maxima, dar noi aici vorbim de energie pt. ca un auto nu merge tot timpu in regim de putere maxim. Mentionez aici marele avantaj al masinii electrice, mai ales in regim de oras "stop and go", o parte din energia de frinare se poate recupera si la stop nu se consuma, in ralenti, nici un pic de energie, cu exceptia incalzirii, pe timp de iarna, sau radio si climatizare. Deci in acest regim “oras” se consuma mai putina energie comparind c-un auto pa benzina. Acest avantaj nu mai exista pe autostrada, da-n Ro oricum nu exista asa ceva.
Sa vorbim de acumulatori. Cei mai tari akku la ora actual sunt cei pe baza de Lithium. Litihum e un metal alcalic cu o densitate f. mica ca. 0,54. Se afla imprastiat cam peste tot in lume da intr-o concentratie cit de cit economica e mai ales in minele din Chile (Salar de Atacama), Argentinien (Salar de Hombre Muerto), USA (Silver Peak, NV) si China (Zhabuye Lake, Tibet; Taijinaier Lake, Qinghai).
Extragerea acestuia e inca f. complicata si deci f. scumpa.
Un kg. de akku, la tehnica actuala poate acumula ca. 0.140 Kwh, deci daca socotim cifrele de mai sus, energia necesara pt. a merge o 100km cu masina, am avea nevoie de 22/0,14=ca. 160kg. accumulator.
Acumulatoarele au prostu obicei sa-mbatrineasca, ajung cam la 1500 de incarcari, deci dupa 1500 de curse trebuiesc inlocuite. La preturile de azi asta ar costa ca. 6000 de Euroi.
Aspecte impozitare.
Statu cistiga o avere cu impozitu pe benzina, in Germania ca. 65 de centi pe litru vindut, in cazu in care s-ar introduce elektroauto s-ar pierde sume importante. Masinile trebuiesc incarcate, deci ar creste considerabil necesaru de energie electrica. Daca in Ge fiecare al patrulea auto ar fi electric ar fi necesare ca. trei centrale atomice suplimentare.
Aspecte ecologice
Un electroauto nu e de loc mai ecologic decit unu pe benzina, asta daca se considera intregul ciclu de producere, transformare si acumulare a energiei. In cazu in care energia electrica se obtine din carbune sau petrol, auto electric e chiar mai rau datorita faptului ca randamentu e mai mic, respectiv pierderile de transformare a energiei din una-n alta, transport si acumulare a energiei sunt mai mari decit ar fi la benzina. Daimler a calculat ca emisiunea de codoi e 90 grame pe km, in timp ce un diesel produce numa 88. In plus o parte din energie se risipeste pt. ca daca masina nu merge acu se descarca singur.
Perspective
Evident ca tehnica nu sta pe loc. Un institut, IBM Almaden Research Center, pretinde ca a dezvoltat un accumulator pe baza de Lithium si aer cu o densitate de energie de 1Kwh/kg. Desigur acesta va revolutiona electroauto, daca va iesi.
Recomandari
Stimate domnule prim ministru,
Nu am intentionat sa va sperii ci doar sa va ofer niste date. Pe baza acestora v-as recomanda urmatoarele:
1. Cel mai simplu lucru pt. a imbunatati ecologia oraselor e ca tot transportu in comun sa fie electric, tramvaie, troleibuze. Taxiurile ar fi predestinate ca electroauto. Exista sau ar trebui sa fie dezvoltate si troleibuze hibride care, cea mai mare parte din timp sunt alimentate de la fir si pt. curse scurte sunt autoalimentate cu acu.
2. Este evident ca tot transportu de marfa trebe facut cu trenu electric si-n interioru orasului cu troleibuzu, vezi mai sus, autoalimentat.
3. Asta nu inseamna ca trebe renuntat la auto electric, din contra, se estimeaza ca ca. 10% din parc ar putea fi electric, daca se doreste pai atunci trebe investiti bani in dezvoltarea acumulatoarelor, in tehnologii de extragere a Lithiumului, cica ar exista si-n apa Marii Negre, pt. ca astia vor cistiga banii adevarati la implementarea auto, nu producatorii, si nu in ultimu rind in producerea energie electrice, daca e posibil “curata” da asta e alta tema pe care poate, daca doriti, o voi trata alta data.

Ar mai fi multe aspecte ca statii de alimentare cu energie, timpu de alimentare, intre 20 minute si doua ore, regimu de transport pe timp de iarna cind acu se prostesc da tat, recyclarea acumulatorilor si, si, si.
Daca aveti intrebari, va stau cu placere la dispozitie.
Cu stima!
Neamtu Tiganu

11 comentarii:

  1. De la cancelaria domnului prim ministru
    Stimate domnule neamt,
    Am luat la cunostinta despre considerentele dvs in legatura cu automobilele electrice si cu transportu electric in general. Suntem de acord, in principiu, cu cele afirmate de dvs, dar cu unele mentiuni. Astfel, calculele dvs ce au in vedere viitoru, pleaca de la date prezente ce-si vor schimba desigur parametri in viitor, ca de aia se cheama parametri si nu constante. Astfel, dupa cum ati remarcat in treacat si dvs, diverse firme lucreaza-n draci la imbunatatirea acumulatorilor, de fapt singura veriga slaba a masinilor electrice de azi, nu si de maine. Performantele lor uluitoare vor fi in masura sa schimbe radical industria automobilistica mondiala, dar si, dupa cum ati remarcat si domnia voastra, industrii interesate in mod direct. Astfel, ca sa dam numa un exemplu, industria energetica va trebui sa-si mareasca capacitatile de productie, si s-o faca ecologic! Aparitia statiilor de alimentare cu acumulatori incarcati la schimb sau direct cu voltaju corespunzator, iarasi se impune. Lucru ce presupune o strategie nationala, dupa cum si bizonu autohton trebuie sa-si schimbe mentalitatile si reflexele, caci, dupa cum se remarca in comentariile mai sus mentionatilor din josul articolelor revistelor de profil despre aceste automobile electrice, aceste automobile sunt respinse nu din motive de slaba performanta a acumulatorilor, cat a lipsei buruitului specific de motor cu explozie, zgomot devenit sinonimul sonor al maximei performante tehnice, maximului standard de viata, maximei valori umane. Explicatia-l scuza pe bizon, dupa cum a demonstrat Pavlov pe un sarman caine, reflexu conditionat poate fi realizat cu orice stimul, oricat de ciudat ar fi el, daca e asociat cu ce trebuie; prin urmare, prevazatori cum suntem, ne-am gandit sa pregatim poporu cu electroforu, si automobilu cu electropilu.
    semnat: Bocu electropopu

    RăspundețiȘtergere
  2. Bravo Neamtule, ca bine graiesti pentru masele Romanesti. Poate ca automobilul electric n-o sa iasa dar macar mintea lor daca s-ar lumina un pic !

    RăspundețiȘtergere
  3. Stimate domnule Cancelar,
    Cunostintele d-vostra tehnice m-au impresionat. De fapt problema e de bani. In ce ar trebui sa investeasca dom prima obtine rendite? Probabil ca stiti ca Franta si USA stimuleza cumpararea unui electroauto cu ca. 5000 Euroi, iar Japonia chiar 10000. Imi pun intrebarea daca asta nu are ceva cu certificatele de codoi care se platesc sau se primesc? Ca de undeva trebe sa vina banii inapoi, nu?
    Privind sunetu masinii va pot linisti, acesta se poate produce artificial, deja exista electroauto cu sunet de Porsche sau de Ferrari. Ecologistii vor putea avea sunet de pasarele, ginditi-va ce frumos ar suna in oras daca toate masinile vor ciripi.
    Ma-ntorc la bani, eu personal deja am investit la bursa in minele de Lithium, caut si firme producatoare de acumulatori.
    E f. greu de facut previziuni, mai ales cind e vorba de viitor!
    Cu stima.
    P.S Ieri am cumparat din nou Gabriel Resources cu 3.399 Euroi. Vezi Rosia Montana.

    RăspundețiȘtergere
  4. Stimate domnule neamt,
    Suntem foarte bucurosi sa aflam ca investiti in viitor desi, precum se stie si-am aflat deja si noi, nu se stie niciodata cum va fi viitoru asta.
    La aflarea vestii cum c-ati investit in proiectul Rosia Montana, colegul nostru de la economie, Videanu, a sarit in sus de bucurie, si-a afirmat ca de-acum incolo, de cand cu trecerea dvs in tabara celor cu Rosia, nimic n-o sa mai stea in calea imbogatirii Romaniei cu cele cateva miimi aduse la buget de exploatare. Ce daca in parlamentul Europei tocmai se va discuta zilele urmatoare proiectu de lege care sa interzica folosirea cianurilor in industrii? Europarlamentarii pdl au promis ca vor obstructiona discutarea proiectului, Elena Basescu a jurat cu lacrimi in ochi ca succesurile ei isi vor continua lantu, si cauza nobila a aurului extras cu cianuri va aduce mult castig, adica va avea castig, totuna... Cu aceasta va dam raspuns si la intrebarea dvs referitor la cu ce bani vom finanta masinutele electrice. Chiar cu acesti bani! videanu a promis ca va da, s-a jurat chiar pe viitoru lui de prim-ministru. Chiar asa a si zis: Sa n-ajung eu prim ministru daca n-o sa va dau bani pentru masinutele astea electrice, ca tare mi-s dragi! de mentionat ca ministrul finantelor Vladeanu nu era de fata, si nici Elena Udrea, dar nu-i exclus sa se fi referit la banii personali, caz in care doar sotia sa ar fi avut un cuvant greu de spus. Si nici n-a precizat cat da, da' speram sa dea mai mult de-o fisa , doua, pt acele masinute electrice din parcurile pt distractii.
    P.S. dupa o veste buna, merge si una proasta, Transelectrica nu va da bani pt masinute, ca tocmai anul asta isi va inaugura parcul electroeolian din Dobrogea, care-i va aduce scutiri majore la plata acelor certificate...Dar vom avea curent mai mult, deci, e totusi bine!
    Cu aceeasi consideratie, acelasi subsemnat

    RăspundețiȘtergere
  5. Domnule Cancelar,
    sa va spun un banc: Intr-o gradinita din America , educatoarea le promite copiilor 2 $ daca vor raspunde exact la intrebarea: "Cine a fost persoana cea mai importanta din istoria omenirii?" Se scoala Sean, irlandezul, si zice ca St. Patrick. Gresit, urmatorul la rand! Se scoala McQueen, scotianul, si zice ca St. Andrew.
    - Gresit, urmatorul...

    Se scoala Shlomo, evreul, si zice ca Isus Cristos.
    Educatoarea ii da cei 2 $ pentru raspunsul exact, si-l intreaba, totusi, cum se face ca evreii il recunosc pe Isus ca cel mai important om din istorie. Raspunsul lui:
    Eu stiu de fapt ca cel mai tare din istoria umanitatii a fost MOISE, dar BUSINESS IS BUSINESS!
    ***************
    Asa si eu, nu as deschide Rosia Montana cel putin in conditiile date, da cred ca pe termen scurt actiunile vor creste si voi avea grije sa le vind la timp. Promit ca o parte din cistig sa-l ofer unor organizatii de binefacere, ca ce-i mai frumos decit sa iei de la bogati si sa dai la saraci.

    RăspundețiȘtergere
  6. Certificatele de codoi sunt motivul pentru care se introduc "fortat" aceste masinute. In rest este doar marketing si branding. Sa nu uitam sumele extrem de mari pe care si Romania le castiga din vazarea lor. Readuc aminte de ISO 14000 si alte "hartoage" care definesc nivelul de poluare aceptat in EU. Compania la care lucrez acum se certifica 14000. Daca iei hartoagele la frunzarit observi o directie care nu are legatura cu mediul :)))

    o zi placuta
    Mihai

    RăspundețiȘtergere
  7. Mihai, ai pus pct. pe "I". Din pacate tehnica si economia e,in ziua de azi, f. puternic influentata de politica, de ideologii. Totusi e si un aspect pozitiv, cindva combustibilul fosil se va termina sau, ma rog, va deveni extrem de scump deci nu e rau sa existe o alternativa. In plus a reduce in oarecare masura dependenta de cei care detin auru negru, fie ca sunt rusi, fie orientu, iar nu e o chestie rea.

    RăspundețiȘtergere
  8. Mai exista si vesti bune http://www.adevarul.ro/financiar/auto/Cat_de_bine_se_vinde_Dacia_in_lume_0_255574960.html

    Bravo baieti!

    RăspundețiȘtergere
  9. Discutam cu un prieten legat de aceste motoare ecologice, cu tot felul de combustibili. Cred ca ne-am oprit vazand ca viitorul nu poate fi schimbat cat timp aurul negru exista. Da, sunt multe proiecte si prototipuri, dar inca detinatorii aurului negru sunt cei care detin controlul.

    Eu personal am Logan, de aproape 4 ani. Nu pot decat sa spun, o masina care m-a dus de la A la B fara probleme. Reviziile la timp, micile ajustari ( bucse de teflon la inchiderea usilor pentru ca deja auveau partituri), conbustibil si cauciucuri...lucruri minore. In afara de astea, pot sa spun decat jos palaria.
    Proababil o sa fie destui care vor spune si negativ,dar pe mine m-a incantat masinuta. Pentru nevoile mele a fost indeajuns.

    bafta

    RăspundețiȘtergere
  10. Salut , neamtule !
    scriu pe fuga pt ca am niste probleme cu PC-ul si se va inchide curand.
    Voiam sa-ti zic referitor la automobilul electric daca-l cunosti pe inventatorul Justin Capra .
    A luat multe premii la saloane de inventica pentru masinile lui care merg cu energie solara sau electrica dar in RO nu i s-a dat prilejul de a le produce macar in serie mica .
    Cred ca-l gasesti pe goagal.

    RăspundețiȘtergere
  11. @Mihai, Loganu e o masina reusita, mai ales pt. soselele din Ro, da nu numai. Si p-aici sunt citeva, chiar un coleg, neamt-neamt si-a luat si era multumit.
    @Luminita, l-am cunoscut in tinerete, p-atunci facuse "rucsacu zburator, cu rachete". Din pacate de la idee, cit ar fi ea de geniala si pin-la a cistiga bani cu ea e drum extrem de lung si greu.

    RăspundețiȘtergere

comentati